بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی ( ره ) در مشارکت با واحدهای تولیدی و اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم 24 استان کشور به موفقیت های قابل توجهی دست یافته است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛این بنیاد عام المنفعه تاکنون تلاش کرده است در حوزه کارآفرینی فردی و جمعی با تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا حقوقی، برای راه اندازی طرح های اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار کشور، اقدام کند.

تاکنون بیشترین فعالیت جهت ایجاد ظرفیت‌سازی برای کارآفرینی، توسط بنیاد برکت در مناطق کمتر برخوردار استان اصفهان و بیشترین تعداد مشارکت در طرح های اقتصادی در استان کردستان بوده است.

این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون در 16 طرح اقتصادی درمناطق محروم استان کردستان مشارکت داشته و برای بالغ بر 2800 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

اما ایجاد ظرفیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای بالغ بر 23 هزار نفر با مشارکت در چهار طرح اقتصادی در استان اصفهان، بالاترین میزان کارآفرینی مستقیم و تبعی این بنیاد در سطح کشور بوده است.

استان های کرمان، قم، یزد، خراسان شمالی و کرمانشاه  نیز از بیشترین میزان مشارکت بنیاد برکت در طرح های اقتصادی برخوردار بوده است.

با مشارکت این بنیاد در مناطق محروم استان های هرمزگان، مازندران، خوزستان، مرکزی و گلستان نیز تعداد قابل توجهی طرح های اشتغال زا، فعال شده است.

مهمترین هدف بنیاد برکت از مشارکت در اینگونه طرح ها، کارآفرینی پایدار برای مردم مناطق کمتر توسعه یافته کشور است.

با گذشت دوره ای نچندان طولانی، این شیوه فعالیت بنیاد برکت در حد چشمگیری نتایج مثبت خود را نشان داده و توجه کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است.

بنیاد برکت می‌کوشد تمامی فعالیت‌های تامین مالی خرد را معطوف بر مدل های جدید مبتنی بر عقود مشارکتی و تأمين مالي پروژه ای سرمایه محور کند بهمین خاطر برای تحقق ماموریت راهبردی خود  در مناطق محروم کشور،  مدل تامین مالی خرد را از طریق سرمایه گذاری ریسک پذیر، بومی سازی کرده است.

اطمینان از داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح مورد مشارکت و داشتن برنامه زمانبندی اجرای طرح قبل از شروع مشارکت، ارتقای توانمندی، دانش و مهارت حرفه ای شرکای برکت از طریق آموزش و مشاوره های حقوقی و فنی، مالی و بازرگانی، از سیاست‌های راهبردی این بنیاد است که الگویی مناسب برای تمامی نهادها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر کارآفرینی، می تواند باشد.

انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم گیری و اقدام، توجه کامل به شاخص‌های اشتغال‌زایی طرح، از دیگر موضوعات مورد توجه بنیاد برکت است.در این چارچوب تاکنون برای مشارکت در 135 طرح کارآفرینی در سطح کشور، بیش از 15 هزار و 121 میلیارد ریال توسط بنیاد برکت سرمایه گذاری شده است.

اجرای این طرح‌ها بیش از 730 روستا در کشور را با جمعیتی بالغ بر 570 هزار نفر پوشش می دهد و بیش از 100 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.
این طرح‌ها بطور میانگین حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 31 طرح نیز به بهره برداری رسیده است.

سياست‌هاي بنياد بركت بر اساس شيوه هاي شناخته شده بين‌المللي در حوزه کارآفرینی و توانمند سازی اقتصادی تدوین و در جهت بالفعل کردن ظرفيت هاي اقتصادی و انسانی مناطق محروم طراحی شده است که سازوكار مشاركتي با رویکرد عدم تصدی گری توسط بنياد بركت موفقيت طرح ها را از طریق افزایش انگیزه شرکای محلی تضمين مي کند. 

انتهاي پيام/
 
 
 

برچسب ها: بنیاد ، برکت ، کار ، آفرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار