تبریز/

اکالیپتوس گیاهی برای کاهش تورم غشاي مخاطي گلو

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تنفس اسانس يا بخور اكاليپتوس توسط ريه‌ها باعث اثرات ضد احتقان، خلط ‌آور، ضد‌ميكروبي و كاهش تورم غشاي مخاطي گلو مي‌شود.

نقشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، افزود: گیاه دارویی اکالیپتوس باز کننده بینی است و برای کسانی که دچار سینوزیت هستند می ‌تواند کمک کننده باشد، البته اکالیپتوس، گیاه درمان کننده سینوزیت نیست ولی می ‌تواند سردردهای ناشی از سینوزیت را کاهش دهد.

وی تشریح کرد: برگ اكاليپتوس به عنوان مرهم براي انواع زخم‌ها و التهابات و از جوشانده آن در فرآورده‌هاي خوراكي استفاده مي‌كردند. بيشترين اثر اكاليپتوس، مربوط به اسانس موجود در برگ‌هاي اين گياه است كه داراي خاصيت ضداحتقان و ضدميكروبي است.

نقشی از مزایای استفاده از چای اکالیپتوس گفت و ادامه داد: چاي تهيه شده از برگ اكاليپتوس در برونشيت، ورم گلو و كاهش سرفه، موثر و مفيد است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن اشاره ای به عوارض مصرف زیاد این گیاه دارویی یادآور شد: مصرف مقدار زياد فرآورده‌هاي خوراكي اكاليپتوس مي‌تواند باعث ايجاد اسهال و استفراغ شود.

وی اظهار داشت: شكلات و آدامس‌هاي تهيه شده از اسانس اكاليپتوس در سال‌هاي اخير به بازار عرضه شده‌اند كه ضمن ضدعفوني كردن دهان و گلو باعث رفع احتقان سريع بيني نيز مي‌شوند.

نقشی با توصیه ای درباره استفاده از این گاه دارویی تاکید کرد: فرآورده‌هاي حاصل از اسانس اكاليپتوس را نبايد روي صورت استفاده كرد، چون ممكن است باعث قرمزي و تحريك پوست شود/س

برچسب ها: کاهش ، تورم ، غشا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.