بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ٤٦ سوره سبأ
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ ۖ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ [٣٤:٤٦]
بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما [= محمّد] هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیم‌دهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است!» ﴿٤٦﴾

اینک یک نصیحت از آن یگانه در این آیه آمده است که: همهٔ انگیزه ها را برای همهٔ کارها باید به یک انگیزه بدل کرد و آن وصالِ معشوق یگانهٔ عالم است.

خداوند فرماید: این قیامِ لله را با یکدیگر انجام دهید اما اگر هیچ کس با شما یار نشد به تنهایی راه بروید و از هیچ کس مهراسید زیرا آنکه حق را دنبال می کند به تنهایی یک لشکر و یک امت است همچون ابراهیم.

توصیۀ دیگر پروردگار به بندگانی که ممکن است در تردید و انکار باشند که آیا این نصیحت راه به جایی می برد یا خیر، این است که آخر بیندیشید که این دوست شما و مصاحب شما که شما را به راه خدا فرا می خواند هیچ نشانی از جنون و پریشانی ندارد.



اگر این شخص همانطور که بعضی از منکران می گویند مجنون و پریشان احوال بودی قرآنش این چنین منسجم و یک دل و یک نهج روی در توحید و خیر و خوبی نداشت بلکه هزار حرف ناصواب و دور از عقل در آن راه پیدا می کرد.

از این رو راست است سخن سعدی که گفت:
یک نصیحت زِ سرِ صدق جهانی ارزد       مشنو ار در سخنم فایده دو جهانی نیست

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار