مردم سیستان اولین کسانی بودند که نیروی باد را برای حرکت سنگ آسباد و چرخ چاه مهار کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: بقایای آسباد یا آسیاب های بادی در ایران که قدمت آنها به 2800 سال پیش از میلاد می رسد،در جنوب غربی شهرستان زابل در 8 کیلومتری شهر سوخته وجود دارد.

سند گل با اشاره به این مطلب که قدمت استفاده از آسیاب بادی در کشور های اروپایی نظیر هلند تنها به 350 سال پیش می رسد، افزود: هم اکنون پیگیریهای لازم برای ثبت جهانی این صنعت تاریخی در حال انجام است.

وی ادامه داد: وجود آسیاب بادی های دو طبقه نیز از شاهکارهای تاریخی این منطقه است که بقایای آن قابل رویت است.

سند گل تصریح کرد: تعداد 2 آسباد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که قرار است به عنوان موزه باد راه اندازی گرددو شیوه استفاده از آن توسط مردمان آن دوره بر همگان آشکار گردد.

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: آسباد های سیستان از ایران و از راه افغانستان به هند ،چین ، اسپانیا ، فرانسه و پرتغال رفت و در این مدت تنها در چگونگی ساخت آن تغییراتی ایجاد شد.

سند گل افزود: وجود پتانسیلهای طبیعی منطقه سیستان از جمله بادهای 120 روزه ، مردمان این منطقه را به فکر مهار باد و استفاده از آن انداخت و آسباد سیستان را زبانزد همگان نمود./س

برچسب ها: سیستان ، خاستگاه ، اسیاب ، بادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.