مديركل دفتر سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: قانون سلامت روان در حال حاضر در معاونت امور مجلس وزارت بهداشت در حال بررسي است كه پس از بررسي كامل از طريق وزارت بهداشت به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي‌شود.

عباسعلي ناصحي – مديركل سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه كار كارشناسي قانون سلامت روان به پايان رسيده است و فقط بايد قانون شكل حقوقي به خود بگيرد تا بتوان آن را به صورت لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد، افزود: پيش‌نويس قانون سلامت روان در معاونت امور مجلس وزارت بهداشت است كه كارهاي اجرايي آن در حال انجام است و پس از ارسال به مجلس در كميته بهداشت مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ و اميدواريم كار اداري پيش‌نويس اين قانون در معاونت امور مجلس وزارت بهداشت به‌زودي به اتمام برسد تا پيش‌نويس را تقديم مجلس كنيم.

رئيس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با بيان اينكه قانون سلامت روان در خيلي از كشورهاي پيشرفته وجود دارد، ادامه داد: هدف اصلي قانون سلامت روان حمايت از حقوق بيماران است؛ براساس تحقيقات انجام شده، متاسفانه در نظام سلامت و تيم‌هاي اجتماعي كشورها حقوق بيماران رواني به خوبي رعايت نمي‌شود و بيماران رواني مورد تبعيض و بي‌عدالتي قرار مي‌گيرند.

دكتر ناصحي در ادامه اظهار داشت: از اين‌رو حداكثر كشورهاي پيشرفته قانون سلامت روان را براي حمايت از بيماران رواني تصويب و تدوين كرده‌اند و توصيه سازمان بهداشت جهاني نيز اين است كه قانون سلامت روان در تمامي كشورها تهيه و تدوين شود.

وي حل مشكلات جامعه را در ارتباط با بيماران رواني را از ديگر اهداف قانون سلامت روان دانست و گفت: مساله بستري اجباري موضوعي است كه در قانون سلامت روان به آنها توجه شده است. 
برخي از بيماران روانپزشكي ممكن است به‌خاطر اينكه به‌خود يا ديگران آسيب برسانند الزامات نياز به بستري داشته باشند و ممكن است اين بيماران خودشان رضايت به بستري نداشته باشند، بنابراين اينجا قانون تحت شرايطي اجازه مي‌دهد اين بيماران را به اجبار بستري كنند و تحت درمان قرار دهند.

مديركل سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت با بيان اينكه در اين پيش‌نويس به‌طور كلي به رعايت حقوق بيماران تاكيد شده است، ادامه داد: بحث ديگر، بيماران روان‌پزشكي است كه مهجور هستند و توانايي تشخيص نداشته و به قيم نياز دارند، لذا در اين قانون سعي شده شرايط مناسب قيم براي بيماران در نظر گرفته شود.

ناصحي با اشاره به اينكه بحث سرپرستي بيماران روانپزشكي نيز مورد تاكيد قانون سلامت روان است، اظهار داشت: مجرماني هستند كه مرتكب جرم شدند و همزمان اختلالات رواني نيز داشته‌اند، لذا در اين قانون ساز و كار رسيدگي به مشكلات قانوني و رواني آنها نيز ديده شده است.

* قانون سلامت ر,ان راهي براي حمايت بيماران
رئيس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در ادامه به فصل‌ها و ماده‌هاي پيش‌نويس قانون سلامت روان اشاره كرد و گفت: فصل اول پيش‌نويس قانون سلامت روان تعاريف و اصلاحات را به خود اختصاص داده كه شامل دو ماده است، در فصل دوم درباره بستري و درمان اجباري توضيح داده شده كه شامل 11 ماده است، فصل سوم نيز درخصوص روش‌هاي خاص درماني همچون درمان جامعه‌نگر، تشنج درماني و... آماده شده كه داراي 7 ماده است.

ناصحي ادامه داد: همچنين در فصل چهارم قانون سلامت روان درباره بيماران كيفري بحث شده و اين فصل داراي 6 ماده است، فصل پنجم درخصوص گروه‌هاي سني ويژه از جمله كودكان و افراد سالمند بحث مي‌كند كه داراي 4 ماده است، و فصل ششم نيز موارد متفرقه است كه 6 ماده دارد و درباره مسائل مختلف از جمله ميتوميت بيماران و ... بحث مي‌كند.

رئيس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در پايان اظهار داشت: پس از پايان كار اداري پيش‌نويس قانون در معاونت امور مجلس وزارت بهداشت ظرف چند روز آينده پيش‌نويس قانون سلامت روان به مجلس شوراي اسلامي فرستاده مي‌شود./ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار