اعضاي بيش از ۵۰ درصد بيماران مرگ مغزی در استان چهارمحال و بختياري به بيماران نيازمند پيوند اهداء مي گردد.

عضو تيم پيوند اعضاي استان چهارمحال و بختياري و متخصص جراحي مغز و اعصاب گفت: سالانه حدود ۳۵ نفر در این استان دچار مرگ مغزي مي شوند كه اعضاي بيش از ۵۰ درصد آنان به بيماران نيازمند پيوند اهدا مي گردد.
رامین كمالي، عمده ترين علت مرگ مغزي در استان چهارمحال و بختياري را تصادف وسايل نقليه كه در راس آن موتورسيكلت قرار دارد عنوان كرد و افزود: همچنين هر عاملي كه موجب عدم خون رساني در مدت زمان نسبتا طولاني به مغز گردد مي تواند منجر به توقف غير قابل بازگشت فعاليت آن و مرگ مغزي بيمار شود.
وي ادامه داد: عواملي همچون ايست قلبي، غرق شدگي و اقدامات خودكشي مي تواند مانع از رسيدن خون به مغز شود.
كمالي اظهار داشت: در صورت مرگ مغزي، علائمي همچون عدم پاسخ دهی به تحریکات حسي شامل درد و كلام، از بين رفتن رفلکس‌های ساقه ی مغز، مردمك،‌ قرنيه و حلقي دهاني در بيمار ايجاد مي گردد و بيمار تنها با كمك دستگاه هاي تنفسي قادر به ادامه حيات مي باشد.
عضو تيم پيوند اعضاي استان چهارمحال و بختياري و متخصص جراحي مغز و اعصاب بیان داشت: در ميان علائم حياتي ضربان قلب بيمار به علت خودكار بودنش همچنان ادامه دارد كه آن هم بعد از يك مدت با مشكل مواجه مي شود.
رامین كمالي در خصوص تاييد نهايي مرگ مغزي يك بيمار تصريح كرد: براي تشخيص مرگ مغزي ضمن انجام اقدامات تشخيصي بر بالين بيمار، نوار مغزي وي گرفته مي شود.
وي افزود: در نهايت با بررسي هاي انجام شده توسط تيم پزشكي متشكل از متخصص جراحي مغز و اعصاب، متخصص داخلي مغز و اعصاب و متخصص بيهوشي مرگ مغزي بيماراعلام و بيمار كانديد اهداي عضو مي گردد.
كمالي گفت: در اكثر مواردي كه سر در معرض ضربه شدید قرار گرفته است يا خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی و مسمومیت‌های شدید براي فرد ايجاد شده است بيمار دچار مرگ مغزي مي گردد كه اين اتفاق بسته به شدت جراحت يا در همان لحظات اوليه در محل حادثه و يا علي رغم انجام اقدامات تشخيصي و درماني در بيمارستان رخ مي دهد.
عضو تيم پيوند اعضاي استان چهارمحال و بختياري و متخصص جراحي مغز و اعصاب با بيان اينكه مرگ مغزي به وضعیت غیر قابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود و در واقع پايان حيات انسان است اذعان داشت: اهداي اعضاي بيمار مرگ مغزي و بخشيدن حيات دوباره به بيماران نيازمند پيوند اقدام خدا پسندانه اي است كه برگرفته از فرهنگ غني و باورهاي عميق ديني و مذهبي جامعه است.
رامین كمالي ادامه داد: ارتقاء فرهنگ، درك عميق، حس نوع دوستي و اعتماد مردم به كادر پزشكي در استان چهارمحال و بختياري موجب شده است تا اين استان به لحاظ آمار جمعيتي رتبه اول اهداي عضو كشور را به خود اختصاص دهد.
به گفته وي در حال حاضر با استفاده از امكانات موجود در بيمارستان آيت اله كاشاني شهركرد امكان انجام عمل جداسازي قلب، كليه، كبد، بخشي از عروق، پانكراس، قرنيه جهت پيوند به بيماران نيازمند در این استان فراهم مي باشد.
تيم پيوند استان چهارمحال و بختياري از سال۱۳۸۲ كار خود را آغاز و تاكنون موفق به اخذ رضايت از خانواده بيش از يكصد بيمار مرگ مغزي جهت اهداي عضو به بيماران نيازمند پيوند شده است./س
برچسب ها: رتبه ، اول ، اهدا ، عضو ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.