يك حقوقدان بين‌الملل با اشاره به طرح اخير روسيه در ارتباط با سلاح‌هاي شيميايي سوريه گفت: طرح روسيه تا حدودي مي‌تواند از وقوع جنگ در منطقه جلوگيري كرده و موجب عقب‌نشيني كشورهاي غربي شود، اما بيان اين نكته ضروري است كه اساس اراده غرب مبتني بر مداخله است و اين مهم در هيچ چارچوب حقوقي نمي‌گنجد.

"يدالله عسگري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به طرح اخير روسيه در ارتباط با سلاح‌هاي شيميايي سوريه اظهار داشت: طرح روسيه در جهت مخالفت و جلوگیری از ورود نظامیان آمریکا به صحنه درگیری‌ها و همچنین کاهش کشتار مردم سوریه به عنوان یک موفقیت محسوب می‌شود، اما بيان اين نكته ضروري است كه اساس اراده غرب مبتني بر مداخله است و اين مهم در هيچ چارچوب حقوقي نمي‌گنجد.
 
وي ادامه داد: حمله نظامي به سوريه و مداخله در اين كشور خلاف حقوق بين‌المللي است چرا كه هيچ كشوري يك‌جانبه و بدون مجوز شوراي امنيت حتي با وجود اثبات استفاده سوريه از سلاح شيميايي حق اقدام يك‌جانبه را ندارد.

عسگري تصريح كرد: طرح روسيه تا حدودي مي‌تواند از وقوع جنگ در منطقه جلوگيري كرده و موجب عقب‌نشيني كشورهاي غربي شود اما اينكه اين طرح چه مقدار مي‌تواند مفيد باشد محل ترديد است چرا كه اين امكان وجود دارد كه آمريكا به بهانه‌هاي جديدتري متوسل شود.
 
اين حقوقدان بين‌الملل در پايان خاطرنشان كرد: اساس اراده غرب بر مداخله است و براي دستيابي به اين مهم از طريق فشارهاي سياسي، توجيه جامعه جهاني  واقناع جامعه جهاني در جهت توجيه عمل خود وارد مي‌شود بنابراين مداخله غرب چارچوب حقوقي مشخصي ندارد و چون اين كشورها از لحاظ حقوق بين‌‌الملل ابزار شوراي امنيت را در اختيار دارند، قواعد حقوقي بين‌الملل را زير پا مي‌گذارند.
 
گفتني است: طرح روسیه در زمینه قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی است كه اين كشور اين طرح را  به آمریکا نشان داده و در 21 شهريور سال جاري درباره آن در ژنو بحث شده است.
 
بنا بر برخی گزارش‌ها این طرح یک طرح 4 مرحله‌ای است که در مرحله اول آن با هدف جلوگیری از حمله آمریکا به سوریه، دمشق به عضویت سازمان منع تسلیحات شیمیایی در خواهد آمد.
 
در مرحله دوم این طرح سوریه محل تسلیحات شیمیایی خود و محل ساخت آنها را اعلام خواهد کرد. بر اساس این طرح در مرحله سوم بازرسان سازمان ملل با دسترسی به این سلاح‌ها م‌ توانند آنها را آزمایش کنند. در مرحله چهارم این طرح بازرسان سازمان ملل و سوریه به نابودی این سلاح‌ها خواهند پرداخت که این کار احتمالا با مشارکت آمریکا و روسیه خواهد بود.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار