يک مسئول بلندپايه دولت پاکستان دوشنبه اعلام کرد پاکستان اين هفته و شايد ظرف يکي دو روز آينده ملا برادر، دست راست سابق ملا عمر سرکرده طالبان افغانستان، را آزاد مي کند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  خبرگزاري فرانسه ، عبدالغني برادر که سال 2010 در پاکستان دستگير شد و مهم‌ترين مسئول دربند طالبان افغان به شمار مي رود به گفته اسلام‌آباد، با هدف تسهيل روند صلح در افغانستان با نزديک شدن به خروج نيروهاي ناتو از اين کشور در اواخر سال 2014 صورت مي گيرد.
سرتاج عزيز مشاور ديپلماتيک اصلي نواز شريف نخست وزير پاکستان به خبرگزاري فرانسه گفت: او (ملا برادر) اين هفته حتي شايد ظرف يکي دو روز آينده آزاد خواهد شد.
سرتاج عزيز هفته گذشته گفته بود پاکستان تصميم گرفته است ملا برادر را تا پيش از پايان ماه کنوني (سپتامبر) آزاد کند.
اين تصميم کمي پس از سفر هيأتي افغان به سرپرستي حامد کرزاي رئيس جمهور به اسلام آباد در اواخر ماه اوت اعلام شد.
سرتاج عزيز بار ديگر گفت: عبدالغني برادر به مقامات افغان تحويل داده نخواهد شد و خودش تصميم خواهد گرفت که اينجا (در پاکستان) زندگي کند يا به جاي ديگر برود.
وي تصريح کرد:‌تحويل دادن او به مقامات افغان به روند صلح با طالبان آسيب مي زند. ما بايد خواسته‌هاي طالبان را دنبال کنيم و ملا برادر را مطابق با خواسته‌هاي آنان آزاد مي کنيم.
پاکستان که مرتب به حمايت از طالبان متهم مي شود اما خودش مي گويد مي خواهد صلح در افغانستان را تسهيل کند،‌ از يک سال پيش 33 مسئول طالبان افغان را که در زندان‌هاي اين کشور بودند آزاد کرد.
عبدالغني برادر، دست راست سابق ملا عمر، فوريه 2010 در کراچي در جنوب پاکستان دستگير شد.
طالبان افغان که اواخر سال 2001 در پي حمله ائتلاف خارجي به فرماندهي آمريکا از قدرت کنار زده شدند شورشي خشونت آميز را بر ضد دولت افغانستان و متحدان خارجي غربي آن به راه انداختند.
کابل و واشنگتن پس از آنکه نتوانستند بر اين شورشيان غلبه کنند اکنون تلاش مي کنند آنها را بر سر ميز مذاکرات صلح بکشانند.
مقامات افغان اميدوارند ملا برادر به محض آزاد شدن بتواند طالبان را به آغاز مذکرات صلح به منظور تلاش براي برقراري آرامش در کشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري ماه آوريل و عقب نشيني نيروهاي ناتو تا اواخر سال 2014 متقاعد کند. طالبان هنوز به خبر آزادي قريب الوقوع ملا برادر واکنش نشان نداده است.
شورشيان افغان موافقت خود را با مذاکرات صلح با آمريکا اعلام کرده‌اند اما حاضر به گفتگوي مستقيم با حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان که او را دست نشانده آمريکا مي دانند نيستند.
نبود پيشرفت‌هاي ملموس به سمت روند صلح و خشونت‌هاي روزمره در افغانستان نگراني از جنگ داخلي جديد را در اين کشور پس از خروج نيروهاي خارجي به وجود آورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار