طرح حفاظت خاک و کنترل رسوب در حوزه های آبخیز سدهای استان اجرایی می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت:از سال 81تاکنون طرح حفاظت خاک و کنترل رسوب در حوضه سدهای استان شامل 9پروژه با اعتبار سی و شش میلیارد ریال و با اجرای عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در حوزه آبخیز سدهای استان درحال اجرا است.

موسی صابری افزود:استان هم اکنون دارای 5 سدمخزنی است که عملیات کنترل فرسایش و رسوب در حوزه آبخیز سدها از محل اعتبارات طرحهای آبخیزداری در حوضه اترک و آبخیزداری حاشیه کویر مرکزی اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه با تغییرات اقلیمی و فعالیت های تشدید کننده انسانی در حوضه های آبخیزسدها تولید و انتقال رسوب به مخازن سدها مسئله ساز شده و به آسانی قابل مهار نیست اظهارداشت :طرح های آبخیزداری با هدف کنترل فرسایش خاک و کاهش میزان رسوب ورودی به مخازن سدها می تواند بسیاری از اهداف احداث سدهای بزرگ مخزنی را محقق نماید.

صابری خاطرنشان کرد:عملیات های آبخیزداری در 69درصد از حوصه سد بیدوار اسفراین،56درصد از حوضه سد بارزو شیروان و 4درصد از حوضه سد شیرین دره مانه و سملقان انجام شده است.

وی تصریح کرد:که با افزایش اعتبارات موردنیاز و سرمایه گذاری در این راه بتوان شاهد افزایش اجرای عملیات آبخیزداری و کاهش میزان رسوبات منتقله به سدهای استان بود./س

برچسب ها: اجرا ، آبخیز ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.