طرح ابتكاري روسيه مبني بر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی، آيا مي‌تواند از جنگ احتمالي عليه سوريه جلوگيري كند؟

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ تمايل دولت سوريه براي پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي باعث شده تا شاهد اظهارات متفاوتي از سوي طرفداران و مخالفان جنگ در سوريه باشيم.
 
مذاكرات فشرده در ژنو بين سرگئي لاوروف و جان كري منجر به توافقي شد كه بر اساس آن كليه تسليحات شيميايي در سوريه زير نظر كنترل بين‌المللي قرار مي‌گيرد و تا اواسط سال 2014 نابود مي‌شود.

به همين خاطر دفتر مطبوعاتي دفتر مطبوعاتي دبيرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد کنوانسيون منع تسليحات شيميايي در روز 14 ماه اکتبر درباره سوريه اجرايي خواهد شد يعني30 روز پس از آنکه دمشق در روز شنبه موافقت رسمي خود را براي پيوستن به اين کنوانسيون اعلام کرد.
 
البته دفتر مطبوعاتي بان کي مون در بيانيه‌اي اعلام کرد: دبيرکل به‌عنوان مسئول اجراي کنوانسيون منع توليد، گسترش و ذخيره و همچنين استفاده از تسليحات شيميايي و نابودي آنها، امروز سند رسمي موافقت سوريه براي پيوستن به کنوانسيون منع تسليحات شيميايي را دريافت کرده است.
 
در اين بيانيه همچنين آمده است: «اين کنوانسيون در 30 روز پس از تحويل سند پيوستن به کنوانسيون منع تسليحات شيميايي يعني 14 ماه اکتبر 2013 درباره  سوريه اجرايي خواهد شد.»

بايد گفت اين معاهده مستلزم نابودي همه انبارهاي تسليحات شيميايي است و سوريه يکي از چند کشور عضو سازمان ملل متحد است که تاکنون به اين معاهده نپيوسته بود.
 
جالب است بدانيد اين اقدام سوريه باعث شده تا نقشه‌هاي آمريكا بر عليه سوريه خنثي شود چرا كه "الکسي پوشکوف" رئيس کميته امور بين‌المللي  پارلمان روسيه مي‌گويد اين اقدام دولت بشار اسد يک دستاورد بزرگ است زيرا فرصتي براي خنثي کردن برنامه‌هاي آمريکا به منظور اقدام نظامي در سوريه فراهم مي‌آورد .
 
اين قانون‌گذار روس در عين حال گفته است كه  اين توافق  تنها بر سر اصول کلي و زمان بندي کلي درباره تحت کنترل درآمدن تسليحات شيميايي سوريه و متعاقبا نابودي آنها  حاصل شده است.
 
پوشکوف مي‌افزايد اين توافق  تنها گامي به سوي دست‌يابي به راه حلي سياسي براي پايان دادن به درگيري‌هاست و اگر مسکو و واشنگتن درباره موضوعات اساسي با يکديگر اختلاف‌نظر داشته باشند، اجرايي شدن اين توافق متوقف خواهد شد .
 
رئيس کميته امور بين‌المللي  پارلمان روسيه همچنين گفته است اين فرصت وجود دارد که طرف‌ها در زمينه تفسيرهاي خود از مقررات سند درست همانند موارد بسياري که در گذشته رخ داده است با يکديگر اختلاف نظر پيدا کنند.
 
به گفته پوشکوف موضوع مهم ديگر اين است که آيا آمريکا با توافق‌نامه خلع سلاح شيميايي سوريه به‌عنوان اساسي براي همکاري‌هاي بيشتر با روسيه استفاده خواهد کرد يا اينکه آيا مسکو و واشنگتن بار ديگر در ديدگاه‌هاي خود درباره اين موضوع اختلاف‌نظر پيدا خواهند کرد يا نه و اينکه آيا واشنگتن هدف قبلي خود را مبني بر سرنگوني دولت بشار اسد رئيس جمهوري سوريه دنبال خواهد کرد يا نه.
 
اين اظهارات نشان مي‌دهد كه توافق كاملي بين روسيه و آمريكا بر سوريه به‌وجود نيامده و هنوز دو قدرت شرق و غرب بر سر سوريه اختلاف‌نظر جدي دارند اما ابتكار روسيه در مورد قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی باعث خشم مخالفان دولت اسد شده چرا كه فرمانده ارتش آزاد سوريه از توافق آمريکا و روسيه درباره سوريه به شدت ابراز ناخشنودي کرد.
 
سليم ادريس پس از نشست ائتلاف نيروهاي ملي و انقلابي سوريه در استانبول در کنفرانس خبري گفته است كه در مرحله کنوني ما به شدت احساس سرخوردگي مي‌کنيم.
 
وي افزوده است توافق اخير ميان جان کري و سرگئي لاوروف وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه براي رژيم سوريه به مفهوم به‌دست آوردن زمان بيشتر است و ما اين موضوع را نمي‌پذيريم.
 
فرمانده ارتش آزاد سوريه خاطرنشان کرده است كه در طرح روسيه از محاکمه بشار اسد به‌خاطر کاربرد سلاح شيميايي سخني به ميان نيامده است.

وي همچنين درباره نشست ژنو گفته است اگر رژيم بشار اسد از روند سياسي حذف نشود در هيچ مذاکره‌اي شرکت نخواهيم کرد.
 
فرمانده ارتش آزاد سوريه ولاديمير پوتين و لاوروف را به سوء استفاده مالي از رژيم سوريه و دريافت رشوه از رامي مخلوف پسر دايي بشار اسد متهم کرده و بيان داشته است ما در اين‌باره اسنادي در اختيار داريم.

ادريس از ديدارش با جان کري گفته است كه وزير امور خارجه آمريکا به وي اعلام كرده كه گزينه مداخله  نظامي در سوريه همچنان بر روي ميز قرار دارد.
 
سليم ادريس افزوده است گزارش‌هايي دريافت کرده‌ايم که نشان مي‌دهد رژيم سوريه تسليحات شيميايي خود را به عراق و لبنان منتقل کرده است.
 
از اظهارات فرمانده ارتش آزاد سوريه چنين استنباط مي‌شود كه پس از تمايل دولت سوريه به پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي معارضين و متحدان آنها از هر اقدامي براي متهم كردن دولت اسد در استفاده از سلاح‌هاي شيميايي دريغ نمي‌‌كنند و به‌دنبال فضاسازي‌هاي بيشتر براي جلوگيري از طرح‌هاي ضد جنگ كرملين هستند.
 
البته شبكه خبري "فرانس24" در عين حال در گزارشي اعلام كرد توافق‌نامه آمريکا و روسيه درباره زرادخانه شيميايي سوريه بازتاب زيادي در آمريکا داشته و حتي برخي از آن به‌عنوان پيروزي آمريکا نام مي‌برند اما از نظر سياسي باور براين است که اگرچه مفاد توافق‌نامه تعيين شده است اما اوضاع  به اين آساني که تصور مي‌شود، پيش نخواهد رفت.
 
اين شبكه خبري بنا بر گزارشگر خود در واشنگتن مي‌گويد  اين توافق‌نامه بيشتر براي افکار عمومي آمريکا پيروزي به حساب مي‌آيد که با برگزاري تظاهرات و گردهمايي‌هاي اعتراضي، مخالفت خود را با جنگ در سوريه اعلام کردند.
 
فيليپ گاسو خبرنگار فرانس24 در اين گزارش مي‌گويد واقعيت امر آن است که هم مردم آمريکا و هم نمايندگان آنها در کنگره مخالف جنگ درسوريه بودند.
 
نمايندگان آمريکا بر خلاف باراک اوباما که گفته بود اقدام نظامي در سوريه اجتناب‌ناپذير است مخالف اقدام نظامي در اين کشور بودند.
 
فيليپ گاسو افزوده است از نظرسياسي، توافق‌نامه آمريکا و روسيه درباره سوريه بازتاب متفاوتي در واشنگتن پيدا کرده است چرا كه باور عمومي بر اين است که روسيه  ابتکار عمل تشکيل گروه سه جانبه متشکل از خود اين کشور ،آمريکا و سازمان ملل را در اختيار داشته است.
 
خبرنگار فرانس 24 در واشنگتن مي‌گويد به باور ناظران و تحليل‌گران سياسي اجراي توافق‌نامه آمريکا و روسيه درباره سوريه دشوار است همچنان که شورشيان از همين حالا مخالفت خود را با آن نشان داده اند از اين گذشته در کشوري که دچار جنگ داخلي است قابل تصور نيست که حتي هزاران ناظر و بازرس سازمان ملل بتوانند ذخاير سلاح‌هاي شيميايي بشار اسد را شناسايي کنند علاوه بر اين هيچ ناظري پا به خاک سوريه نخواهد گذاشت مگر آنکه مشکلي با مسلح بودن شورشيان نداشته باشد.
 
گفتني است طرح ابتكاري روسيه مبني بر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی باعث شده تمامي اقدامات غربيان براي سقوط دولت بشار اسد با شكست روبرو شود .
 
پيوستن دمشق به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي در زماني كه آمريكا با بهانه استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي قصد حمله نظامي به اين كشور را داشت، موجبات خنثي شدن طرح‌هاي دول غربي كه همان سرنگوني نظام سوريه و نابودي جبهه مقاومت بود را فراهم آورد.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار