عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: آمريكا كه تا اين حد به اصطلاح در امر مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و هسته‌اي پيشتاز است، چرا هيچ اقدامي در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي انجام نمي‌دهد؟ به چه دليل رژيم صهيونيستي بايد از پيوستن به معاهدات NPT و منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي سرباز زند؟

محمد‌حسن آصفري نماينده اراك و كميجان در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در مورد توافق روسيه و آمريكا بر سر مسئله سوريه گفت: درست است كه آمريكا و روسيه در مورد سوريه به توافق رسيده‌اند اما نمي‌توان صددرصد گفت كه احتمال حمله نظامي به اين کشور از ميان‌رفته است.
 
وي با بيان اينكه اين توافق تا حدودي بهانه آمريكا براي حمله به سوريه را از بين برده است، تصريح كرد: سوريه قبول كرده كه به عضويت كشورهاي منع كننده گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي بپيوندد و اين مسئله مطمئنا از بهانه حمله آمريكا به اين كشور كاسته است.

در همين رابطه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از توافق کشورش و روسیه درخصوص تحت کنترل قراردادن تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال کرده و گفته اگر سياست دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا همچنان آماده مداخله نظامی است.
 
اوباما در بیانیه خود نوشته که تهدید نظامی آمریکا باعث شده که این فرصت فراهم شود که خواسته‌های مورد نظر خود را از راه دیپلماتیک پیگیری کنیم.

آصفري ادامه داد: آمريكا كه تا اين حد به اصطلاح در امر مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و هسته‌اي پيشتاز است چرا هيچ اقدامي در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي انجام نمي‌دهد؟ به چه دليل رژيم صهيونيستي بايد از پيوستن به معاهدات NPT و خلع سلاح شيميايي سرباز زند؟
 
وي تاكيد كرد: بزرگترين تهديد در منطقه خاورميانه زرادخانه‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي است كه سازمان ملل مي‌بايست نسبت به اين موضوع عكس العمل نشان دهد.

بر همين اساس روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان سومین روز مذاکراتشان در ژنو، در یک کنفرانس خبری مشترک جزییاتی از توافق بین دو کشور در مورد تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه ارائه دادند.
 
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: نمي‌توان كاملا مطمئن بود كه تهديد به حمله، از سوريه برداشته شده است، زيرا آمريكا به اهداف خود دست نيافته و بالطبع اين مسئله همچنان وجود دارد و لذا مي‌بايست كارشناسان سازمان ملل و شوراي امنيت با تنظيم بيانيه‌اي در برابر آمريكا براي حمله در هر زمان و بدون مجوز لازم تدابيري بيانديشند.
 
آصفري در پاسخ به اين سوال كه آيا مسائل اخير را مي‌توان موفقيتي براي سوريه در نظر گرفت، بيان كرد: موفقيت سوريه همين اندازه بس است كه آمريكا در مدت دو سال كه معارضين را براي پيشبرد اهداف خود حمايت مي‌كند، هنوز نتوانسته به نتيجه برسد و همين مسئله بزرگترين موفقيت براي ملت و دولت سوريه است.

با این حال، توافق آمریکا و روسیه با استقبال فرانسه، از حامیان گروه تروريستي موسوم به ارتش آزاد سوریه رو به رو شده، هرچند این گروه روی خوشی به این توافق‌نامه نشان نداده است.

ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه این توافق را ابتکاری از سوی روسیه توصیف کرد که تنها به نفع سوریه ارائه شده است، به گفته او این توافق‌نامه در صورت اجرا نمی تواند پایانی بر بحران سوریه باشد و فقط بار مسئولیت کشته شدن صدها نفر در حمله شیمیایی را از دوش بشار اسد بر می دارد!

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم از این توافقنامه استقبال و ابراز امیدواری کرده که این توافقنامه مسیر صلح در سوریه را هموار کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار