اوباما در حالي از موضع تند خود درباره اقدام نظامي عليه سوريه عقب نشيني کرد که عامل اين عقب نشيني طرحي بوده که از سوي دو کشور مخالف سياست هاي آمريکا _ ايران و روسيه _‌ مطرح شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه خبري  _ تحليلي نشنال ريويو آنلاين ؛ در ماه مارس 2012 اوباما در دیداری با مدودف اعلام کرد که گفتگوها درباره برنامه دفاع موشکی روسیه در صورت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انعطاف بیشتری ادامه خواهد یافت . مدودف وعده داد این پیام را به پوتین ، رییس جمهور روسیه منتقل نماید هرچند که به وضوح این گفته های اوباما را چندان جدی و مهم تلقی نکرد .

نیازی نبود که مدودف این پیام را پوتین برساند چرا که روسیه بخوبی از ضعف سیاست های اوباما چه در دوره اول و چه در صورت انتخاب مجدد بعنوان رییس جمهور آمریکا آگاهی دارد . روابط تیره و تار میان مسکو و واشنگتن پس از آغاز دور دوم ریاست جمهوری آمریکا نیز ادامه یافت و اوباما نتوانست وعده ای که برای بهبود آن داده بود عملی سازد . 

در آوریل سال جاری ، اوباما در پیامی که توسط مشاور امنیت ملی روسیه برای پوتین ارسال کرد از مسکو خواست روابط روسیه و آمریکا در زمینه تبادل اطلاعات نظامی بخصوص درباره سیستم های دفاع موشکی گسترش یابد . در ژوئیه و طی سخنرانی خود درخواست دیگری برای تبادل اطلاعات در زمینه زرادخانه های هسته ای به روسیه ارائه شد . پوتین این پیام ها را نادیده گرفته و ابراز اطمینان کرد که این اقدامات نمی تواند پیشینه واشنگتن را پاک کند . 

پوتین مغتقد است اوباما توانایی لازم برای کنترل کاخ سفید و اجرای سیاست های مناسب و مفید برای تمامی هم پیمانان خود را ندارد بنابراین مسکو لزومی نمی بیند که با چنین رییس جمهور ضعیفی در زمینه نظامی و تسلیحاتی مشارکت نزدیک و دوجانبه داشته باشد . 

ایالات متحده ، انگلیس و هم پیمانان غربی و عربی آن فشارهای فراوانی بر شورای امنیت سازمان ملل وارد کردند تا با اتهام آنان تحریم ها را علیه دولت " بشار اسد " تشدید کند اما همواره این روسیه بوده که در کنار چین از حق وتوی خود در این مورد استفاده کرده و مانع تصویب یا اجرای قطعنامه های ضدسوری شده اند . 

در ادامه این مقاله آمده است : سامانتا پاور ، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این باره اظهار داشت : پس از ماهها تلاش و تحقیق بر روی موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و با گذشت دو و نیم سال از نخستین گفتگوها در این باره با اطمینان اعلام می کنم که نمی توان به موفقیت این موضوع علیه دولت سوریه در سازمان ملل و شورای امنیت امیدوار بود . دلیل اصلی آن هم حضور روسیه قدرتمند در کنار " بشار اسد " و حق وتوی این کشور در شورای امنیت می باشد . 

در موضوع " ادوارد اسنودن " پیمانکار سابق سازمان امنیت و اطلاعات ملی آمریکا که افشاگری های گسترده ای درباره برنامه های جاسوسی و اقدامات دولت آمریکا در سایر کشورها و علیه شهروندان آمریکایی انجام داده بود ، کاخ سفید به روسیه هشدار داده بود که چنانچه مسکو درخواست پناهندگی " اسنودن " را بپذیرد ، در روابط آمریکا و روسیه بی تاثیر نخواهد بود و موجب خدشه وارد شدن بر همکاری های بین المللی آنان خواهد شد . 

در ان زمان ، لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این هشدار اظهار داشت که مسکو از تلاش هایی که در واشنگتن برای متهم ساختن مسکو درباره دخالت در امور امریکا و نقض قوانین این کشور انجام می گیرد ، خبر دارد . بنابراین به این اتهامات و تهدیدات اهمیتی نداده و ارزشی برای آنها قائل نیست . 

بدنبال این سخنان ، روز بعد " جان کری " مجددا به سخنرانی در این مورد پرداخت و با عقب نشینی از موضع پیشین و تغییر لحن عنوان کرد : ما بدنبال رویارویی با هیچ کشوری نیستیم ، قصد تهدید یا نصیحت کشوری را نیز نداریم . واشنگتن به روشی کاملا طبیعی از روسیه فقط درخواست استرداد " اسنودن " را داشته است . 

پوتین با اعطای پناهندگی به " اسنودن " بار دیگر قدرتمندی روسیه در برابر آمریکا و تهدیدات همیشگی و توخالی مقامات این کشور را به جهان اثبات نمود . 

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : گرچه اوباما و پوتین توافق کرده اند که اقدام درباره سوریه حتما با تصویب و تصمیم سازمان ملل انجام گیرد اما به وضوح باید این اقدام را شکست آمریکا در برابر استراتژی ایران و روسیه در منطقه دانست . کارشناسان غربی پیشتر درباره عواقب خودسری ها و تندروی های یکجانبه اوباما در خاورمیانه هشدار داده بودند اما رییس جمهور آمریکا حتی پیشنهادات تعدادی از هم پیمانان غربی و عربی خود را نیز درباره درایت بیشتر در قبال تحولات منطقه را نپذیرفت . 
برچسب ها: اوباما ، روسیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار