محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام گفت: مناظرات حضرت رضا(ع) در مرو منجر به تبلور آموزه‌هاي تشيع شد و اين مناظرات معارف اسلامي از ديدگاه ائمه‌اطهار(ع) را براي همگان تبيين كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، آيت‌الله محمدهادي يوسفي غروي اظهارکرد: حضور مؤثر ائمه اطهار(ع) در عرصه‌هاي مبارزه با تحريف اصول عقيدتي به ويژه معارف عميق و تعالي بخش تشيع در طول تاريخ اسلام بسيار سرنوشت ساز و حياتي بوده است.

وي با بيان اين‌كه تبيين گفت‌و‌گوها و مناظره‌هاي علمي ائمه‌اطهار(ع) مي‌تواند به بسط و نشر معارف و اصول عقيدتي در جهان امروز منجر شود، تأكيد كرد: مناظره هاي حضرت علي‌بن موسي‌الرضا(ع) و استفاده آن حضرت از موقعيت به دست آمده در نشر و گسترش مفاهيم عميق تشيع و انتقال درست و صحيح تعريف اسلام و تشيع در تاريخ شيعه، از نمونه‌هاي مثال زدني در اين زمينه است.

يوسفي‌غروي افزود: ايشان با درک کامل و صحيح شرايط زماني، شناخت دستگاه خليفه عباسي و اطلاع از توطئه‌هاي مأمون براي به چالش کشيدن بنيان‌هاي اعتقادي تشيع، علاوه بر خنثي کردن اين توطئه ها، باعث گسترش اين مفاهيم در ميان عموم مردم شدند.

وي تصريح كرد: عالم آل محمد(ص)، حضرت رضا(ع) از پيشتازان عرصه گفت‌وگو با اديان الهي، فرقه‌ها و مذاهب اسلامي بودند.

وي با استناد به حديث نبوي كه چيزي را كه خداوند بخواهد، اسباب رسيدن به آن را فراهم هم مي‌كند، افزود: گاهي خدا دينش را به واسطه غير ولي و دشمنان تأييد مي‌كند. بر خلاف آنچه كه هدف مأمون بود معارف تشيع از طريق مناظرات علمي كه مأمون براي حضرت رضا(ع) با بزرگان اديان و مذاهب اسلامي و غيراسلامي تدارك ديده بود، منتشر شد.

وي افزود: ائمه‌اطهار(ع) از هر فرصت و مكاني براي انتشار معارف اسلام ناب محمدي و ترويج شعائر اسلام و تشيع استفاده مي‌كردند و حضرت رضا(ع) از جلسات مناظره برگزار شده بيشترين استفاده را براي انتشار اين معارف بردند. /س


برچسب ها: تبلور ، آموزه ، دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.