رئیس مرکز حج وپزشکی جمعیت هلال احمر گفت: تمام آموزش ها و توصیه ها به زائران قبل از سفر صورت گرفته و تنها مستلزم جدی گرفتن از جانب زائران است.

سید علی ریاض در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این که تیم پزشکی حج تمتع 92 همچون سال های گذشته با تمام توان علمی، تجهیزاتی و دارویی خود آماده خدمت به زائران است گفت: امسال با توجه به برنامه خاص سازمان حج و زیارت با اعزام 520 پزشک متخصص و عمومی ، پرستار در قالب پزشک مجموعه که به صورت 24 ساعته در هر هتل مستقر هستند و ارسال 120 تن دارو در ماه شعبان و سایر تجهیزات پزشکی آماده ی خدمت رسانی به زائران تمتع هستیم.

وی به اعزام نخستین گروه زائران از شب گذشته بیان داشت: تمام زائران حج تمتع قبل از سفر معاینه کامل شده اند و توصیه ها و آموزش های لازم از پزشکان دریافت نموده اند و توصیه ما به زائران آن است که پزشکان مستقر در هتل ها را از هر نوع مشکل جسمی خود مطلع کرده و ضمناً داروهای مصرفی خود را به مدت 40 روز در طول سفر به همراه داشته باشند.

ریاض در خصوص شایع ترین بیماری های حج امسال گفت: امسال با توجه به گرم تر شدن هوا نسبت به سال گذشته، گرمازدگی، نخستین تحریک کننده سلامتی زائران است که با رعایت نکات بهداشتی و توجه به عبور و مرور در هوای گرم قابل پیشگیری و کنترل است.

وی با اشاره به ویروس کرونا نیز بیان داشت: کرونا سرماخوردگی شدیدی است که تا امروز جان بسیاری را گرفته است ولی خوشبختانه هیچ علامتی از این بیماری در مکه و مدینه دیده نشده و در صورت رعایت هشدارها به مسئله نگران کننده ای برای زائران و تیم پزشکی تبدیل نخواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به سطوح مختلف درمانی در حج اشاره کرد و اظهار داشت: بیماران ابتدا به پزشکان مجموعه مستقر در هتل ها مراجعه می کنند و اگر به درمان خاص نیاز داشته باشند به بیمارستان های جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه منتقل شده و تحت درمان بیشتر قرار می گیرند.

بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی تر چون بستری و جراحی داشته باشند از طریق پزشکان رابط عرب برای انتقال به بیمارستان های عربستان اقدام می شود و در نهایت اگر بیماری شرایط نامساعدی داشته باشد و در کشور عربستان نتوان وضعیت او را به سمت بهبودی رساند، با اولین پرواز به کشور بازگردانده می شود که این اتفاق جز در مواردی خاص انجام نمی شود.

* 60 درصد پزشکان اعزامی حاجی نمی شوند

سید علی ریاض با اشاره به این که 60 درصد از پزشکان اعزامی حج تمتع را به جا نمی آورند گفت: پزشکان منتخب از اساتید با درجات بالای علمی انتخاب شده اند که خدمت صادقانه و عاشقانه به زائران بیت الله الحرام تنها هدف آن ها بوده است و در طول سفر تنها اعمال عمره مفرده را به جا می آورند./ف

برچسب ها: ریاض ، هلال احمر ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.