پيشنهاد برخي سياستمداران کبک مبني بر ممنوعيت استفاده از پوشش حجاب در مورد کارکنان دولتي، اعتراضات زيادي را در اين ايالت فرانسوي زبان کانادا برانگيخت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دولت کبک مشغول بررسي طرحي است که به موجب آن استفاده از حجاب و ديگر نمادهاي مذهبي را در اماکن عمومي، دولتي و آموزشي، و حتي بيمارستانهاي اين کشور ممنوع اعلام مي کند.

همچنين کارکنان دولتي به صورت خاص از پوشيدن حجاب و يا بر سر داشتن عمامه و کليه ي نمادهايي که به نوعي معرف دين و مذهبي ويژه مي باشند، ممنوع خواهند شد.دولت کبک که هم اکنون به دست حزب جدايي طلب اين ايالت اداره مي شود، اعلام کرد که به زودي به بررسي پيشنهاد مطرح شده خواهد پرداخت.

ارائه اين طرح از سوي دولت اعتراضات زيادي را در کبک بر انگيخته است و بسياري آن را مغاير با
آزادي هاي فردي مي دانند. در ديگر نقاط کانادا نيز بسياري مخالفت شديد خود را با برنامه اعلام داشته اند.

اما «برنارد درينويل» يکي از وزراي کبک که اين طرح را پيشنهاد نموده، در توجيه آن عنوان کرد که اين برنامه در راستاي سياستهاي دولت کبک مبني بر بي طرفي مذهبي در اين ايالت جاي خواهد گرفت: اين طرح بر اساس برنامه ارائه شده در مورد تمامي کارکنان دولتي، از جمله معلمان و نيروهاي پليس به اجرا در خواهد آمد؛ پوشش حجاب و کليه ي پوششهايي که به هر شکل نمايانگر تعلقات و تفکرات مذهبي اشخاص باشند، ممنوع خواهند شد.

جالب است که سمبل هاي مذهبي همچون صليب و ..... شامل اين طرح نخواهند شد و استفاده از اين نماد ها همچنان آزاد است.متعاقب اعتراضات گروههاي مختلف در کانادا، دولت فدرال اعلام کرد که مي توان اين قانون را به دليل مغايرت با حقوق بنيادين فردي، به دادگاه فرستاد.

«کيتي ملس» يک متخصص گفتاردرماني محجبه ساکن مونترال کانادا در اين خصوص عنوان مي کند که حتي اگر اين قانون تصويب هم بشود، از کار خود کناره گيري نخواهد کرد و حجابش را نيز بر زمين نخواهد گذاشت؛ وي در همين رابطه مي گويد: مسلما من با چنين قانوني خواهم جنگيد، اصلا منطقي نيست که دولت مرا مجبور کند که حجابم را کنار بگذارم.

اتحاديه معلمان مدارس کبک نيز که دومين اتحاديه بزرگ اين ايالت فرانسه زبان کانادا محسوب مي شود، با برگزاري يک راهپيمايي اعتراض خود را نسبت به تصويب اين قانون اعلام کرد. معترضان در اين راهپيمايي، بر لزوم اجازه استفاده از نماد هاي مذهبي من جمله حجاب به عنوان يک حق فردي تاکيد کرده و آن را از جمله حقوق بنيادين خود برشمردند.

«شارل تيلور» يکي از فعالان بر جسته علوم اجتماعي در کانادا، اجراي طرح ممنوعيت استفاده از حجاب و سمبل هاي مذهبي را «اشتباهي بزرگ» خوانده و عنوان مي کند: دولت فعلي ايالت کبک در صورت تصويب و اجراي چنين قانوني، مرتکب اشتباهي بسيار بزرگ خواهد شد.

گفته مي شود که اين برنامه در راستاي «ارزشهاي کبک» مطرح شده است، اما واقعيت آنست که نتيجه اجراي چنين طرحي، حذف بخش بزرگي از کارکنان دولتي، و خانه نشين شدن زنان خواهد بود.

سياستمداران تجزيه طلب کبک چنين ادعا مي کنند که مي بايست با ممنوع نمودن سمبل هاي مذهبي در اماکن عمومي، به موازات اصل توسعه «ارزشهاي کبک» حرکت کرد. اما مخالفان و معترضان مطرح مي کنند که چنين اعمالي به هيچ عنوان نمي تواند تضمين کننده لائيسيته در جامعه باشد.

دولت کبک اعلام کرده که تا هفته آينده جزئيات اين طرح را بررسي خواهد کرد. در صورت تصويب اين قانون، کارفرمايان مي توانند کارکنان خود را به دليل رعايت پوشش حجاب جريمه کرده، و يا از کار اخراج کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
درست برعکس ایران
یه جا به زور میگن حجاب بی حجاب یه جا ام میگن فقط حجاب>>>
عجب دنیایی...
آخرین اخبار