شوراي اتحاديه عرب در پايان نشست اضطراري خود در قاهره که در سطح سفراي کشورهاي عضو برگزار شد، اعلام کرد با ابتکارهايي که به منظور پايان دادن به بحران سوريه ارائه مي شود تعاملي مثبت دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد العارف" گزارشگر الميادين از قاهره گزارش داد: نمايندگان کشورهاي عضو اتحاديه عرب در جلسه اي سه ساعته، اوضاع در سوريه را بررسي کردند. در اين نشست، ابتکار روسيه درباره سوريه بررسي و با استقبال مشروط مواجه شد. 

"احمد بن حلي" معاون دبيرکل اتحاديه عرب که بيانيه پاياني اين نشست را قرائت مي کرد گفت، شوراي اتحاديه عرب اميدوار است ابتکار روسيه -بعد از روشن شدن جزئياتش- منجر به اجراي تدابير ضروري براي به نتيجه رسيدن آن شود تا جامعه بين المللي بتواند اراده ملت سوريه را تحقق بخشد. 

نشست نمايندگان کشورهاي عضو اتحاديه عرب در ابتدا شاهد دو دستگي شديد بين دو گروه بود. گروه نخست از ابتکار روسيه به شکل کنوني استقبال مي کرد و گروه دوم با آن مخالف بود. عربستان و ديگر کشورهاي عربي خليج فارس به اين شرط حاضر به قبول ابتکار روسيه شدند که جدولي زماني در اين طرح تعيين شود و عمل نکردن به شروطي خاص، اجراي فصل هفتم منشور سازمان ملل را به دنبال داشته باشد. 

نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب در اين جلسه بر ضرورت بدون مجازات نماندن عاملان استفاده از تسليحات شيميايي در  غوطه شرقي تاکيد کرد. 

نماينده ليبي که رياست دوره اي اتحاديه عرب را بر عهده دارد تاکيد کرد راه حل سياسي تنها راه پايان دادن به بحران در سوريه است. 

پيش از نشست نمايندگان کشورهاي عضو اتحاديه عرب، ديداري دوجانبه بين نبيل العربي دبيرکل اين اتحاديه و سرگئي کربچنکو سفير روسيه در قاهره برگزار شد. هدف از اين ديدار، درخواست از اتحاديه عرب براي بررسي ابتکار روسيه و تاکيد بر ضرورت حمايت عربي از آن به منظور پرهيز تجاوز احتمالي آمريکا به سوريه و تسريع برگزاري کنفرانس ژنو-2 به منظور يافتن راه حلي سياسي براي اين بحران بود. 

گزارشگر الميادين در پايان گفت: ابتکار روسيه کورسوي اميدي در موضع کشورهاي عربي ايجاد کرد که درباره حمله کردن يا نکردن به سوريه دچار اختلاف نظر هستند. اين حرکت مي تواند مبنايي براي دستيابي به حل سياسي بحران در سوريه باشد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار