مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عملیات خاک ورزی با شخم حداقل به حداقل ممکن کاهش یافته و بقایای گیاهی به مقدار قابل توجهی در سطح خاک نگه داشته می شوند.

 

سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: عملیات شخم حداقل، اثرات مهم بیولوژیکی، زراعی و اقتصادی در سیستم های ارگانیک دارد.

وی ضمن بازگو نمودن نقش بقایای گیاهی در جلوگیری از فرسایش تشریح کرد: وجود بقایای گیاهی و کاه و کلش در از فرسایش بادی، آبی و تبخیر سطحی جلوگیری می کند.

سلیمانی ادامه داد: نفوذپذیری بهتر خاک و افزایش تراکم میکروارگانیسم ها و فعالیت های بیولوژیک نیز را از اثرات مهم شخم حداقل می دانند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تجزیه کنندگان اصلی در سیستم های بدون شخم، قارچ ها بوده ولی در شخم معمولی این عمل توسط باکتری ها صورت می گیرد.

سلیمانی با مقایسه اکوسیستم های بدون شخم و همراه با شخم افزود: در اکوسیستم های زراعی بدون شخم، موادآلی و عناصر غذایی بیش از سیستم های همراه با شخم حفظ می شوند.

وی از افزایش ثبات سیستم خاک گفت و تاکید کرد: شخم حداقل در اکوسیستم های زراعی باعث افزایش ثبات سیستم خاک و کارآیی چرخه عناصر غذایی می شود./س

برچسب ها: کاهش ، عملیات ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.