به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، آن
طور که برخی وارداکنندگان باتری می گویند ، در حال حاضر با توجه به رفتن این کالا
در لیست کالاهای اولویت دهم، عملا واردات آنها با مشکل مواجه شده و گمرکات اجازه
ترخيص باتری های وارد شده را هم نمی دهند ، حال انکه تولید داخل پاسخگوی نیاز سالانه مشتریان نیست ، در حال
حاضر سالی نهایتا هفت میلیون باتری در داخل به تولید می رسد که با توجه به نیاز 12
میلیونی به آن در طول سال ، طبعا نمی توان تنها به تولیدات داخلی بسنده کرد.
به
گفته برخی واردکنندگان باتری، چند ماهی است که به دلیل رفتن باتری در لیست کالاهای
اولویت گروه دهم ، باتری های وارداتی در گمرکات کشور انبار شده و با ادامه این وضع ،
خرابی آنها دور از ذهن نیست.
بر اساس اين گزارش ؛ گرمای هوا سبب خواهد شد باتری های وارداتی "اسیدی" شوند و طبعا هر زمان هم از گمرک رهایی بیابند، باید برای استفاده آنها در خودرو ، تست های لازم رویشان انجام شود.
آن طور که فعالان بازار روایت می
کنند ، در پی ماندن باتری در گمرکات و عدم ترخیص آنها طی چهار پنج ماه گذشته، بازار
با کمبود و افزایش قیمت این کالا مواجه شده و با تداوم این وضع، اوضاع بدتر نیز
خواهد شد.
ظاهرا در همین شرایط، تولیدکنندگان داخلی در دو مرحله قیمت باتری را
افزایش داده اند ، مشکل دیگر اینجاست که برخی از خودروهای کشور اصلا با باتری های
داخلی سازگار نیستند و طبعا باید از مدل های خارجی و وارداتی در آنها استفاده شود ، خودروهایی مثل کیا، هیوندایی، تویوتا، محصولات کرمان موتور و حتی برخی تولیدات
سایپا، نیاز به باتری های وارداتی دارند.
به گفته فعالان بازار، هم اکنون تفاوت قیمت بین باتری های داخلی و وارداتی، حداقل 25 هزار تومان و حداکثر 100 هزار تومان است اما ممکن است در صورت عدم ترخیص باتری های وارداتی از گمرک، این اختلاف قیمت بیشتر نیز بشود. به هر حال وقتی باتری در بازار کم باشد، رشد قیمت آن چیز عجیبی نبوده و امکان وقوع آن بسیار محتمل است.