سومین جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با موضوع همایش ملی «نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» و بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های تولید و فعالیتهای مولد اقتصادی در بخش کشاورزی برگزار شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان البرز، حجت الاسلام و المسلمین اسحاق محمدی تبار، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، در سومین جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی که در سالن شورای این دانشگاه برگزار شد گفت: با توجه به برگزاری انتخابات آزاد و سالم و پشت سر گذاشتن حماسه سیاسی در کشور، تحقق حماسه اقتصادی با تلاش در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه جلسات کمیته اقتصاد مقاومتی هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود، یادآور شد: اعضای حاضر در این جلسات به ارائه راهکارها و پیشنهادهایی در خصوص تحقق حماسه اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، فرهنگی و اجتماعی و غیره می‌پردازند.

محمدی تبار با بیان محورهای سومین جلسه این کمیته خاطرنشان نمود: محورهای این جلسه بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های تولید و فعالیتهای مولد اقتصادی در بخش کشاورزی و بحث و تبادل نظر پیرامون برگزاری همایش ملی «نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» است که از سوی جهاد دانشگاهی استان البرز پیشنهاد شده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی ارکانی دارد که با تکیه بر مردم، تقویت بخش خصوصی و اجرای منویات مقام معظم رهبری عملیاتی خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، عملکرد مسئولین در تحقق حماسه اقتصادی را موثر دانست و گفت: عملکرد مناسب مسئولین نتیجه مثبت در اقتصاد مقاومتی را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه عملکرد مسئولین و اینکه بین حرف و عمل مسئولین فاصله ای نباشد. برای مردم سرنوشت ساز و موثر است.

در ادامه این جلسه، احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به تشریح همایش ملی «نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» پرداخت و گفت: «اقتصاد مقاومتي» از جمله اصطلاحاتي است كه رهبر معظم انقلاب بعد از عبارت «جهاد اقتصادي» به عنوان مأموريت و سوگيري چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان يك راهبرد دائمي ترسيم نمودند. به همين لحاظ براي تبيين ابعاد آن، ضروري است شاخصها و مولفه های آن شناسایی و تبيين شود.

وی سبک زندگی را یکی از مهمترین عناصر فرهنگ ساز و تأثیرگذار بر مسائل مهم زندگی اجتماعی افراد جامعه دانست و افزود: برای دستیابی به کشوری با الگوهای نوین اسلامی، مطالعه و بهبود سبک های زندگی آحاد جامعه ضروری است و برای نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه نیز قبل از هر چیز باید شاخص ها و مولفه های سبک زندگی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را احصا نمود. 

فیروزی خاطرنشان کرد: همایش ملی «نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» به دنبال آن است تا مولفه‌های سبک زندگی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را مورد مطالعه قرار داده و راهکارهای مقتضی برای دستیابی به اهداف مد نظر را شناسایی و تبیین نماید.

وی با اشاره به تقویم زمانی این همایش تصریح کرد: زمان برگزاری همایش آذرماه سال جاری است و محققان، صاحب نظران، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب، دانشجویان و سایر علاقه مندان از سراسر کشور می توانند مقالات خود را تا 20 آبان ماه سال جاری به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دکتر عبدالله محمدی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، در ادامه جلسه پایه اقتصاد مقاومتی را کشاورزی دانست و گفت: 15 درصد تولید ناخالص ملی، 25 درصد صادرات غیر نفتی و 20 درصد اشتغال وابسته به کشاورزی است و می‌توان گفت اقتصاد بیش از 93 درصد مردم ایران وابسته به کشاورزی است و اگر بخش کشاورزی آسیب ببیند، اقتصاد شدیداً آسیب پذیر خواهد بود.

وی با تأکید بر حمایت ویژه از بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: کشاورزی یک امر اقتصادی است و به نوعی سیاستهای حمایتی در کشاورزی باید از طریق طرح‌های نو و زود‌بازده و با کاهش هزینه‌های تولید تقویت شود.

محمدی با بیان اینکه در کشاورزی باید از تحقیقات و دانش فنی در راستای توسعه و تحقق حماسه اقتصادی در این بخش به کار گرفته شود به ارائه راهکارها و پیشنهادهایی در این خصوص پرداخت و افزود: شناخت، آگاهی و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی، صرفه جویی و استفاده از ادوات کم مصرف، مدیریت آب، ایجاد مشاغل خانگی با نقش کشاورزی در سبک زندگی، تقویت تشکل‌های مردمی، تجهیز خدمات مشاوره‌ای و آموزش‌های کشاورزی و اصلاح قانون نظام مهندسی و الزام اجرای این قانون از جمله‌ی این پیشنهادات است.

حجت الاسلام و المسلمین امن الله فرید، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، نیز اظهار داشت: نیازها و ظرفیت کشور باید شناسایی شود، متأسفانه کشاورزی، کشاورزی وابسته و سنتی است و کشاورزان علم و دانش لازم را ندارند.
وی ادامه داد: همان طور که بین صنعت و دانشگاه شکاف است بین دانشگاه و کشاورزی نیز شکاف است و بسیاری از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت نمی‌کنند.

فرید بر شناسایی قابلیت‌های موجود در کشور تأکید نمود و گفت: با شناسایی و بررسی قابلیتهای موجود در کشور و کلید واژه‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان فرآیند را از قوه به بالفعل شدن طی کرد.

دکتر حسن شوندی، دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز در ادامه این نشست، شناسایی استعدادهای هر استان را ضروری دانست و گفت: استعدادهای هر استان در راستای اینکه هر استانی در تولید یک یا چند محصول شاخص باشد، ضروری است و برای خودکفا شدن در تولید این محصولات برنامه‌ریزی های لازم انجام شود. 

وی بر تدوین طرح جامع پیشرفت کشاورزی در استان تأکید کرد و ابراز داشت: با تدوین و اجرای طرح جامع پیشرفت کشاورزی در استان، آسیب‌ها و فرصت‌ها بررسی شود و برنامه‌ریزی مقتضی صورت بگیرد. 

گفتنی است در پایان این نشست، برگزاری مشارکتی همایش ملی «نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» به تصویب رسید و مقرر شد کارگروه تخصصی مرتبط با این همایش برای راهبرد اجرایی و مشارکت محوری نهادهای فرهنگی استان تشکیل شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار