احمد امینی کارگردان سریال "داوران" از سختی های تولید سریال خود می گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزون باشگاه خبرنگاران، عصر دو شنبه(هجدهم شهريورماه) نمایش و نشست نقد و بررسی سريال «داوران  » در غالب چهل و سومين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور احمد اميني(كارگردان)،مهرداد ضيايي(بازيگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

احمد اميني کارگردان سریال "داوران" درباره ساخت اين مجموعه گفت: تابستان 88 سيما فيلم من و شاهسواري تهيه كننده كار را دعوت كردند و به ما گفتند كه قصد توليد يك تعداد فيلم سريال داريم،بدي شكل كه هر يك از اين فيلم سريال ها درباره موضوعات ثابتي است با چند شخصيت ثابت كه در هر تله فيلم داستاني مجزا دارند.البته به جز من از كارگردانان ديگري مثل همايون اسعديان،كيومرث پوراحمد،كيانوش عياري دعوت كرده بودند كه هركدام موضعات جداگانه اي داشتيم.به عنوان مثال به من پيشنهاد موضوع مسايل حقوقي را دادند،يا به اسعديان موضوع كودكان كار و خياباني را داده بودند و بدين ترتيب وارد ماجرا شديم.

وی ادامه داد: ساير دوستان ظاهرا به نتيجه نرسيدند و گويي تنها كسي كه ماجرا را جدي گرفت من بودم.به من گفتند كه پيرنگ ماجراهاي تو 7 خواهر و برادر وكيل باشد كه در هر تله فيلم درگير يك پرونده حقوقي مي شود.

این کارگردان تصریح کرد: پيشنهاد اوليه سيما فيلم ده تله فيلم بود و چون در آن مقطع سيما فيلم ديگر حق سريال سازي نداشت و تنها به توليد تله فيلم و يا كارهاي الف ويژه مي پرداخت موضوع برايم جالب آمد و كار را استارت زديم.در ابتدا آقاي شاهسواري يك تيم نويسنده به سرپرستي خودشان تشكيل دادند كه چند نفر از آنها در ميانه كار را رها كردند و در نهايت ايشان به اتفاق اصغر عبدالهي و خانم جميله دارالشفاهي شروع به نگارش كردند.در نهايت ما چند طرح نوشتيم كه از ميان آنها 8 طرح قبول و چندتايي رد گرديد و بالاخره بعد از دو سال و نيم در بهمن نود ما با 5فيلمنامه و 3 طرح كاملا تاييد شده و مراحل طي كرده به فكر توليد افتاديم.

امینی در خصوص رمان و روند تولید سریال عنوان کرد : داوران در 26 ارديبهشت 91 كليد خورد و من تا شهريور ماه 5 تله فيلم را تمام كردم.هرچند كه سيما فيلم در همان مراحل آغاز فيلمبرداري مي گفت كه به فكر پانزده تاي بعدي باشيد اما بي پولي بدجوري گريبان پروژه را گرفت و وعده براي دادن اقساط عليرغم هفته هايي كه مي آمد و مي رفت و خبري نمي شد باعث شد تا من انگيزه ام را از دست بدهم و از ادامه ساخت ان انصراف بدهم و در اين ميان بيژن ميرباقري فداكاري كرد و با بي پولي و سختي و فشار دو تله فيلم ديگر را كار كرد و بعد هم كار به جايي رسيد كه دوستان گفتند ديگر اصلا پول نيست و كار تعطيل! و در نهايت هم تصميم گرفته شد كه داوران به شكل سريال و هر تله فيلم در قالب دو قسمت از سريال به شكل هرشبي پخش گردد كه ديشب قسمت آخر آن روي آنتن رفت.

وي همچنين در موردمقايسه اين كار با "اولين شب آرامش" اظهار داشت: اينكه داوران را با "اولين شب آرامش" مقايسه كنيم و به اين نتيجه برسيم كه سازنده اش پيشرفت داشته يا نه كار غلطي است.اولين شب آرامش يك سريال مشخص 24 قسمتي بود با داستاني مشخص و شخصيت هايي معلوم كه قرار بود يك داستان را در بيست و چهار قسمت روايت كنند.اما داوران سريال به آن مفهوم نبوده و نيست.

امینی ادامه داد: بعضي ها به ما ايراد گرفتند كه چرا ما دراين سريال درباره خانواده اين افراد داستان نداريم؟من چه پاسخي مي توانم بدهم وقتي يك كار ناقص ساخته مي شود و ناقص تر پخش مي شود.اولا كه داوران هفت تله فيلم است و نه يك سريال چهارده قسمتي.طراحي و پي ريزي فيلمنامه به گونه اي بوده كه بايد در يك نود دقيقه متوالي پخش گردد و وقفه اي بين آن نباشد.ثانيا اين موضوع به كنار،سه قصه ما اصلا ساخته نشد،قصه هايي كه در آن ما موضوع خانواده عليرضا را وارد داستان كرده بوديم و خيلي چيزهاي ديگر.منتهي گويي ما فقط بايد مي ساختيم و به چيزي هم كار نداشتيم.اين مجموعه حتي در ابتدا قرار بود از شبكه سه پخش گردد و ما چند جلسه هم با مديران شبكه سه گذاشتيم و انها هم چند قسمت كار را ديدند و خيلي هم از كار استقبال كردند.اما يكي دوماه پيش آقاي دارابي معاونت سيما دستور دادند كه داوران از شبكه دو پخش شود و بدين شكل راهي آنتن اين شبكه شد.

اميني در بخش ديگري از صحبت هاي خود به اين نكته اشاره كرد كه يكي از مباحثي كه در ساخت اين مجموعه همواره اهميت داشت بحث آموزشي بودن كار بود كه مردم به ضرورت حضور وكيل در جامعه پي ببرند و متوجه باشند كه گاهي در يك قولنامه ساده مي تواند فساد صورت بگيرد.اين سليقه من است كه به مردم هشدار بدهم و اين نوع فيلمسازي را دوست دارم.روحيه من به ساخت كار طنز نمي خورد و دوست هم ندارم.بيشتر دنبال بيان معضلات به صورت خيلي رك و صريح و عريان هستم.

اميني در انتهاي بحث خود در مورد شرايط محيا شده توسط تهيه كننده هم خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي شنيده ام كه تله فيلم ها را زير ده روز مي بندند،چراكه تله فيلم براي بعضي كارگردانان و بازيگران حكم حياط خلوت و قلك را دارد،حال بماند كه نود درصد اين سازنده ها را ما كه اين همه سال كار كرده ايم اصلا نمي شناسيم.اما به راستي اينها را گفتم تا بگويم علت ارادت من به سعيد شاهسواري چيست؟

وی در پایان گفت: من قسمت آخرين ديدار را در 32 جلسه گرفتم.يك حرف قشنگ را در 17 جلسه گرفتم و بقيه بين 23 تا 25 جلسه كار كرديم و شاهسواري خم به ابرو نياورد و پاي من ايستاد و مرا حمايت مي كرد.واقعا كدام تهيه كننده اي براي يك تله فيلم اجازه مي دهد 32 جلسه فيلمبرداري شود؟فقط و فقط كسي كه كيفيت برايش اهميت بيشتري از كميت داشته باشد.به تازگي تعهد مي گيرند كه كارگردان موظف است روزي 8تا9 دقيقه مفيد در روز بگيرد و تحويل بدهد.شاهسواري پاي من ايستاد و من در سيما فيلم هم گفتم بيشتر از روزي 4 دقيقه نمي توانم كار كنم،چون باعث لطمه زدن به كيفيت مي شود و به همين خاطر از وي ممنونم.

در اين جلسه مهردادضيايي نيز صحبت هايش را با اين توضيح آغاز كرد كه خواستگاه و تحصيلات من تاتر است،اما هيچ وقت تقسيم بندي بين تاتر و تلويزيون و سينما قائل نشدم.من هميشه دنبال كار خوب بودم تا اول از همه خودم از كار لذت ببرم،چون مطمئن بودم و هستم كه لذت من در نهايت باعث لذت بردن مخاطب از كار مي شود.اما قبول دارم كه مدتي است عرصه بازيگري براي من باعث لذت نمي شود و براي همين هم مخاطب از كارها لذت نمي برد.مباحث زيادي در افت و ريزش مخاطب مطرح است،يكي از آنها همين بحث كمبودهاي مالي است،اما بخش اصلي ديگر به دور شدن سريال ها و تصاوير پخش شده از فضاي واقعي جامعه باز مي گردد.اينكه صداقت را فراموش كرده ايم و تماشاگر اثري از خود و روزمره اش در كارها نمي بيند.

وی ادامه داد: بحث ديگر موضوع سرگرم سازي و زيبايي شناسي است كه آن را گويي به كلي از تلويزيون كنار گذاشته ايم.اين درست است كه تلويزيون مي تواند رسانه اي باشد براي آموزش و فرهنگ سازي،اما در وهله اول بايد ايجاد سرگرمي كند تا تماشاگر جذب كند.چطور ما زيبايي شناسي تصويري،رنگ،نور و خيلي چيزهاي ديگر را فراموش كرده ايم و چهره آدمها را به زشت ترين شكل ممكن نشان مي دهيم؟بحث من خوشگل بودن نيست.من درباره مقوله زيبايي شناسي صحبت مي كنم و نتيجه همين مي شود كه به دليل وجود وجه سرگرمي و رنگ و لعاب و تصاوير زيبا مردم جذب سريال ها يماهواره اي مي شوند.

وي همچنين با اشاره به اهمیت فیلم نامه و کارگردان توضيح داد: همان طور كه خود ما و دوستان هم اشاره كرديد براي خيلي ها تله فيلم يك قلك و حياط خلوت است.اما براي من كه كارم را جدي مي گيرم فرقي نمي كند كه در چه فرم و مديومي كار مي كند،چراكه اساسا در نوع بازيگري تله فيلم با سريال تفاوتي وجود ندارد و اصل قضيه و تفاوت فيلمنامه و كارگرداني است.

ضیایی افزود: با توجه به اينكه دو كار "اولين شب آرامش" و "بي گناهان" را با اميني كار كرده بودم و با سعيد شاهسواري هم اصلا همكلاسي بودم وقتي براي اين كار دعوت شدم بلافاصله پذيرفتم و مشغول شدم.از ويژگي هاي احمد اميني دورخواني قبل از فيلمبرداري است كه هميشه در كارهايش وجود دارد.

 وی خاطرنشان کرد: جالب است بدانيد كه شما در كارهاي ايشان وقتي صبح سرصحنه مي رسيد به شما يك برگه مي دهند كه در آن نوشته شده تا شب قرار است چندتا سكانس و پلان گرفته بشود و كجاها كار داري و اين روش به بازيگر و تمام عوامل به شدت كمك مي كند كه ميداند تا شب چقدر و چگونه انرژي اش را خرج كند و من اين شيوه را در كارگردان ديگري نديدم.

در پایان اين نشست محدرضا لطفي منتقد برنامه درباره اين فيلم گفت همواره ساخت يك اثر تلويزيوني شامل دو بخش مي شود.اول نگاه مديران و سياست اتخاذ شده از سوي آنها و بعد محصولي كه سازندگان آن را تهيه مي كنند.در مورد مجموعه داوران فكر مي كنم سازندگان كار خود را كرده اند.اين مسولان تلويزيون بوده اند كه با كج سليقگي و سوء دانش به كار شديدا لطمه زده اند.ساخت چند تله فيلم و سپس نمايش آن در قالب سريال،پخش از شبكه كودك،نيمه كاره رها كردن ساخت،تزريق غلط بودجه و مواردي از اين دست همگي به اين كار ضربه زده است.

اختراع واژه فيلم سريال يك شاهكار است كه تنها از تلويزيون ايران مي تواند سربزند.مگر مي توان لباس يك كار را بعد از ساخت تعيين كنيم؟داوران مجموعه ايده آل و شاهكاري نيست،قطعا در فرم و ساختار داراي نقاط ضعف است.اما با تمام اينها قصه تعرف مي كند و به مخاطب فكر كرده است.نحوه چينش عوامل و دكوپاژ اين كار حكايت از تلاش سازنده ها ي آن دارد،اما شيوه غلط توليد و پخش بيشترين لطمه را به كار زده است و باعث قرباني شدن اثر گرديده است.


اين نشست در ساعت بيست و دو با تجليل از مهمانان به پايان رسيد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.