همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) این روز به نام دختران نام گذاری شده است خبرنگار باشگاه خبرنگاران به مناسبت این روز نکات سلامتی بهداشتی را به دختران یادآور خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران ؛ نیاز محمدزاده هنرور متخصص تغذیه گفت: دوره نوجوانی از مهمترین دوره ها از نظر رشد روانی بدنی فیزیکی به شمار می رود و برای پیشگیری از کمبودهای مختلف برای دختران در حال رشد باید عواملی را رعایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: عادات بد غذایی و غذا خوردن در شرایط نامناسب تمرکز برای حفظ وزن، لاغری بیش از اندازه، کم خونی و فقر آهن دوران بلوغ باید توسط والدین به دختران هشدار داده شود.



وی افزود: ایجاد نظم و ترتیب در عادات غذایی، دادن اعتماد به نفس و تعریف صحیح از قد و وزن مناسب توسط والدین  رفتار درست را در دختران افزایش می دهد.

وی افزود: کاملا ممکن است دختران در این سن پرخوری عصبی و یا بی اشتهایی مبتلا شوند که باید ضمن مشاوره با متخصص تغذیه از روانشناس هم کمک گرفت.
 
وی گفت: در این سن ضمن مصرف مواد غذایی پروتئین دار كه در  انواع ویتامین های D و C ، فلفل و مرکبات و سبزیجات وجود دارد و عدم مصرف چای بعد از غذا که مانع از جذب آهن می شود  و مصرف مواد گوشتی به همراه ویتامین ‍C جذب آهن را در بدن دختران مي تواند افزایش دهد.
 
*تحویل مادران سالم با رعایت نکاتی در زمان دختر بودن
 
ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران  مي گويد: تغییرات در دوران بلوغ دختران شروع روند باروری است و علاوه بر تغییرات فیزیکی تغییرات جسمی در دختران رخ می دهد.
 
وی افزود: برای ایفای نقش صحیح مادری و همسری در آینده و تسهیل آن رعایت نکات بهداشتی و بهره گیری از خدمات بهداشت باروری در این سن ضروری است.
 
وی خاطرنشان کرد: به دختران توصیه می شود تا به آسانی بتوانند با ماما ارتباط برقرار کنند و بهداشت بلوغ را از پزشک متخصص دریافت کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: دختران ضرورتی در مراجعه مرتب و چکاب به پزشک ماما ندارند فقط در موارد خاص از جمله بی نظمی قاعدگی بعد از دو سال از اولین قاعدگی همراه با چاقی و پرمویی ،حجم زیاد خون، احساس ضعف و خستگی شدید، تغییرات خلقی قبل از دوره قاعدگی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

رفتار صحيح دختران در گرو اخلاق والدين


فرهمند، روانشناس گفت: از آنجايي كه دختران از آسيب پذيرترين عضو در خانواده هستند و اغلب، از عدم درك از سوي جامعه، مسئولين و خانواده ناراضي هستند.

وي عنوان كرد: دختران در سنين راهنمايي، آسيب پذيرترند و بيشتر نياز به محبت والدين دارند و اگر والدين در صورت شنيدن صحبت هاي دخترانشان، آنها را توبيخ نكنند و به ارائه راهكار بپردازند، دختران كمتر به افراد جامعه مانند دوست هاي ناباب روي مي آورند.

وي افزود: آموزش ها و ايجاد مهارت هاي لازم در والدين براي برخورد و درك دختران نوجوان و جوان به كاهش اختلافات در زندگي آينده دختران و اجرايي درست نقش مادري و همسري منجر خواهد شد.

*بيماری های پوستی شايع، در كمين دختران جوان


مجيد شهدی، متخصص پوست و مو  گفت: از شايع ترين بيماري های پوستی در سنين بلوغ و جوانی در دختران جوش های صورت است.

وي عنوان كرد: جوش ها به دليل تغييرات هورمونی دوره بلوغ و درمان آن به صورت موضعی و درمان های قويتر برای بهبودی اين جوش ها صورت مي گيرد.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر جوش ها، ريزش موهايی به صورت ژنتيكی، هورمونی كه با چرب شدن مو، و نازكی و در نهايت كم پشتی منجر خواهد شد ابتدا با تشخيص آزمايش توسط پزشك سپس درمان دارويی به جلوگيری از ريزش مو كمك خواهد كرد.

وي گفت: ممكن است به علت شروع قاعدگی و كمبود ذخيره آهن در بدن، ريزش مو و كم پشتی در دختران شروع شود كه بايد به پزشك متخصص مراجعه شود.

*جان دخترانتان را با ديدن اين عوامل نجات دهيد

جواد بهجتی، متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله بيماري هاي مهم تا مربوط به غدد مي شود كم كار تيروئيد است.

وی عنوان كرد: دختراني كه رشد ناكافي، اشتهای كم، پف شديد صورت و بدن، تنگی نفس پيشرفته، خشكي پوست و در سنين پايين كاهش پيشرفت تحصيلی می تواند از علائم كم كاری تيروئيد باشد.

وی افزود: كم كاری تيروئيد علائم خاصی ندارد و بيشتر در خانم ها ديده می شود و درمان اين بيماری بايد به صورت دائمی باشد و داروها به بهبودی ان كمك نخواهد كرد./ع2

گزارش از : میترا سعیدی کیا
برچسب ها: دختر ، سلامت ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.