آیت الله صافی در پیامی به همایش سفیران ولایت در تجلیل از صحیفه سجادیه اعلام کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما همه باید درس صحیفه‌شناسی را سرلوحه دروس معرفتی و اعتقادی خود قرار دهند تا بتوانند به افق‌های بالای معرفة الله و معرفت نفس برسند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در این پیام آمده است: با سلام و احترام به عزیزان شرکت‌کننده در این همایش روحانی و معنوی که با عطر دل‌نشین صحیفه سجادیه معطّر گشته و با نورانیت ادعیه مأثوره از ائمه معصومین علیهم السلام منوّر گردیده است.

در ادامه این پیام اضافه شده است: در درجه اول باید اذعان و اعتراف داشته باشیم که زبان ما الکن و ناتوان است از اینکه درباره این کتاب بزرگ تربیتی، علمی و معرفتی - که آن را به حق، زبور آل محمد علیهم السلام نامیده‌اند- سخنی عرض کنیم ولی از این باب که «ما لا یُدرَک کُلُّه لا یُترَک کلُّه» مطالبی را فقط به عنوان تذکر و یادآوری برای دوستان عرض می‌کنم:

کتاب صحیفه سجادیه که از لسان مبارک امام زین العابدین سید الساجدین و نور العارفین حضرت علی بن الحسین علیه السلام در مقام عبودیت، خضوع و خشوع به درگاه ذات لایزال الهی با حالت ابتهال و تضرّع و زاری عرض شده است همه‌اش برای انسان‌های تشنه‌ معارف زلال توحیدی، درس و حکمت و دانش است؛ درس خداشناسی، پیامبر شناسی و امام شناسی؛ درس مکارم بزرگ اخلاقی، درس سخن‌گفتن انسان نیازمند با خالق هستی، درس عبودیت و بندگی کردن، درس عزّت و شرف انسانی، درس خدمت به بندگان، درس حریت و فداکاری، درس مبارزه با ظلم و ستمگری، درس رهایی از تعلقات نفسانی و مبارزه با هوای نفس، درس حقوق انسان‌ها بر یکدیگر؛ حقوق پدر و مادر به فرزندان و حقوق فرزندان بر والدین و بالاخره درس بنده راستین خدابودن و انسان‌زیستن است.

امروز ما می‌توانیم با سربلندی تمام به دنیا اعلام کنیم عالی‌ترین دانشگاه علم، معرفت و اخلاق در دین مقدس اسلام و آن هم در پناه کتاب شریف «صحیفه سجادیه» به روی همه شیفتگان اخلاق و معرفت گشوده شده و همه می‌توانند در این دانشگاه به فرا خور حال خود، کسب فیض کرده و معنای واقعی انسان‌بودن و راه درست و صحیح سعادت و تکامل را درک کنند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: دعاهای صحیفه سجادیه همه به خصوص دعای مکارم الاخلاق، منشور بلند زندگی و سند چشم‌انداز قرون و اعصار مردم دنیا است. حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما همه باید درس صحیفه‌شناسی را سرلوحه دروس معرفتی و اعتقادی خود قرار دهند تا بتوانند به افق‌های بالای معرفة الله و معرفت نفس برسند.

در بخش دیگری از این پیام خاطرنشان شده است: متأسفانه ما و بسیاری از مسلمانان از این دستور بزرگ زندگی غافل گشته‌ایم. اگر همین دعای مکارم الأخلاق برای ملت و دولت‌های اسلامی دستور العمل قرار می‌گرفت این همه جنایات، قتل، آدم‌کشی‌ها و بداخلاقی‌ها وجود نداشت. شما امروز وضعیت بسیار اسفناک کشورهای اسلامی را ببینید. چرا باید این همه مسلمان‌کشی باشد؟! چرا این همه ذلّت و سرافکندگی در مقابل کفّار و دشمنان اسلام وجود دارد؟! چرا اختلاف در میان صفوف مسلمانان افتاده و دشمن از این اختلافات کمال استفاده را می‌برد؟! آیا غیر از این است که مسلمانان از معارف بلند قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام و ادعیه مأثوره دور گردیده‌‌اند؟!

در پایان این پیام آمده است: در خاتمه از همه شرکت‌کنندگان محترم در این همایش مذهبی و علمی، کمال تقدیر و تشکر می‌شود و مزید توفیقات همگان را در خدمت به اسلام و نشر حقایق نورانی اهل بیت علیهم السلام در ظل عنایات حضرت بقیة الاعظم ارواح العالمین له الفدا مسئلت دارم./س

برچسب ها: قم ، تدریس ، صحیفه ، شناسی ، حوزه ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.