نسيم شوق و اميد در تار و پود وجودش دميده مي‌شود و با ذوقي سرشار به نقاشي روي مي‌آورد. دستانش معجزه مي‌كند با حركاتي ساده و بي‌آلايش به كمك كاردك و كاغذ نقش‌هايي مي‌آفريند كه هركدام تبلور عشق به هستي‌اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  محمدهاشم بدري مبتكر و مبدع سبك هنري «بدريسم» است كه در سراسر جهان به نام او شناخته و اكنون در مدارس كشور فرانسه تدريس مي‌شود. استاد محمدهاشم بدري متولد استان مركزي است اما دوران نوجواني و جواني خود را در شهرستان ماهشهر سپري كرد.

در دوران دفاع مقدس نيز در سنگرهاي عشق آنچنان زيبا نقش آفريد كه به درجه جانبازي نائل آمد. وي آغازگر و مبتكر آموزش نقاشي به نابينايان است كه تاكنون 60 نمايشگاه داخلي و خارجي در حوزه نقاشي برگزار كرده است. براي آشنايي بيشتر با گنجينه‌ هنر و معنويت او به سراغش رفتيم.



اين هنرمند جانباز درباره سبك بدريسم مي‌گويد: در اين تكنيك با استفاده از كاردك و كاغذ نقش‌آفريني مي‌كنم به اين صورت كه رنگ بايد بين صفحه كاردك و كاغذ قرار گيرد آنگاه توسط كاردك دستان هنرمند جا به جا و نقش زده مي‌شود.

بدري ادامه مي‌دهد: نقاشي با اين سبك گاهي روي مقوا و گاهي روي كاغذ‌هاي عكاسي و گلاسه انجام مي‌شود كه از سرعت و شفافيت بالايي برخوردار است.

وي خاطرنشان مي‌كند: يكي از مشكلات اين سبك تهيه كاغذ و كاردك است،كاغذ عكاسي و گلاسه گران است. كاردك نيز بايد بسيار صيقل داده شود تا به خوبي روي كاغذ قرار گيرد.

اين هنرمند جانباز درباره تاثير مقاومت در آثارش مي‌گويد: درخت يكي از نمادهاي ايستادگي و مقاومت است كه در آثارم به‌خوبي ديده مي‌شود، درختان در معرض حوادث زيادي در طبيعت قرار مي‌گيرند اما همچنان محكم سرجاي خود ايستاده‌اند كه اين امر مي‌تواند الگويي براي ما انسان‌ها باشد تا درس مقاومت را از آنان بياموزيم.

بدري خاطرنشان مي‌كند: افرادي كه نزديك طبيعت زندگي مي‌كنند هميشه احساس خوبي دارند و از آن انرژي مي‌گيرند اما با دور شدن از طبيعت و زندگي در شهر، روحيه انسان‌ها نيز تغيير مي‌كند. مقاومت و ايستادگي در روحيه انسان بسيار تاثير‌گذار است به‌طوري كه در پيچ و خم‌هاي زندگي مي‌توان از آن كمك گرفت.

وي با بيان اين‌كه نسل جوان جامعه با مقوله ايثار و مقاومت زياد آشنا نيست اظهار مي‌كند: جوانان بايد از همين طبيعت و درختان الگو گرفته، با هدف و برنامه‌ريزي از لحظه لحظه زندگي استفاده و با مشكلات دسته و پنجه نرم كنند.

اين هنرمند جانباز با بيان اين‌كه انسان بايد براي هر چيزي كه خداوند آفريده شايستگي حفظ آن را داشته باشد مي‌گويد: هنگامي كه كشور در محاصره دشمن قرار گيرد آنگاه هويت ما هم در معرض خطر است و بايد با چنگ و دندان از خاك خود دفاع كنيم.

وي بيان مي‌كند: در كشورهاي ديگر نمادهایي به يادگار مانده از دوران جنگ را همواره پاس مي‌دارند، چه خوب است كه در كشور ما نيز بيش از پيش به اين امر پرداخته و فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه نهادينه شود.

بدري ادامه مي‌دهد: به دليل 8 سال جنگ تحميلي در كشور، مردم گرايش بيشتري به آثار مقاومت در نقاشي نشان مي‌دهند اما در كشورهاي اروپايي مانند آلمان و فرانسه تكنيك و زيبايي آثار از اهميت زيادي برخوردار است.

وي اظهار مي‌كند: گاهي اوقات نيز به سبك فيگوراتيو توسط انگشتان دست نقاشي مي‌كشم و بعد با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كنم.
اين هنرمند جانباز خاطرنشان مي‌كند: همچنين تكنيكي را به نام خط سپيد ابداع كردم كه مختص نابينايان است و آنان مي‌توانند با خودكار يا مداد شمعي روي صفحه كاغذ فشار آورده و شياري را كه روي كاغذ به جا مانده با انگشتان دست چپ لمس كنند و به نوع اثر پي ببرند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار