تشديد اوضاع ملتهب خاورميانه بر صادرات آلمان، تاثير منفي خواهد گذاشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، اقتصاددانان آلمانی معتقدند اقدام نظامي عليه اين کشور به اقتصاد آلمان که کشوری صادرات محور است، آسيب خواهد رساند.

مساله اصلي آن است که علاوه بر سوريه، کل منطقه خاورميانه از مهم‌ترين طرف‌هاي تجاري آلمان محسوب مي‌شوند. در حال حاضر آلمان، سالانه بالغ بر 31 ميليارد يورو ماشين آلات صنعتي، خودرو و فرآورده‌هاي دارويي به کشورهاي اين منطقه صادر مي‌کند.

اين حجم صادرات تقريبا معادل يک سوم صادراتي است که آلمان سالانه به آمريکا صادر مي‌کند. از کشورهاي خاورميانه نيز بويژه، منسوجات به آلمان وارد مي‌شود؛ ضمن آنکه بيشتر 5 ميليارد يورويي که از اين منطقه به آلمان صادر مي‌شود، نفت است.

به همين خاطر است که هرگونه حمله نظامي به کشورهاي اين منطقه، بهاي نفت خام را به شدت بالا خواهد برد و بار ديگر، بازارهاي سرمايه را دچار نگرانی و تشویش خواهد کرد.

پروفسور گونتر مير، کارشناس کشورهاي عربي در اين باره گفت: افزايش بهاي نفت، نخستين واکنش کوتاه مدت به هرگونه تشديد وخامت اوضاع منطقه خاورميانه است؛ واکنشي که تبعات ميان يا بلند مدت آن، قابل پيش بيني نيست.

در حال حاضر آنچه در اين ميان براي شرکت‌هاي آلماني نگران کننده است ورود احتمالي ترکيه به عنوان همسايه سوريه و شريک مهم تجاري آلمان به مناقشه اخير منطقه خاورميانه است.

همچنین واقعيت امر این است که تشديد اوضاع خاورميانه، بلافاصله در کوتاه مدت بر قيمت‌ها تاثير خواهد گذاشت؛ چرا که در بحران‌های قبلی نیز این اتفاق تجربه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار