رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه نفت گفت: در حال حاضر 130 اختراع در داخل کشور و 29 مورد در خارج از کشور به ثبت رسیده است.

مرتضی رضاپور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: در دنیا 150 سال است که در جهت اقتصاد و نوآوری مرکز مالکیت فکری در پژوهشگاه صنعت راه اندازی شد که تابدین وسیله مانع از کپی برداری از اختراعات در همان کشور می شود. 

وی تصریح کرد: مرکز مالکیت فکری در ایران 10 سال پیش با توجه به ملزومات نیروی انسانی و جهش کار زمانی تأسیس شد که مدام در حال تغییر و تحول بود. 

رضاپور با اشاره به اینکه در این پژوهشگاه دوره های آموزشی و تخصصی وقتی در داخل و خارج برگزار می شود افزود: در حال حاضر 4 نفر نیروی متخصص در جهت ثبت اختراعات مشغول به فعالیت هستند. 

وی اضافه کرد: معمولا از دو مکانیزم با توجه به حلقه تجاری سازی برای ثبت اختراعات در داخل و خارج استفاده می شود و در کشور ما اختراعات بصورت اعلامی به ثبت می رسد. 

رضاپور اظهار داشت: سیستم ثبت اختراعات خود اظهاری نیست بلکه ممیزی شرایط را بررسی و آثار را به ثبت می رساند. 

رئیس امور مالکیت فکری و امتیازات پژوهشگاه نفت، با اشاره به اینکه در داخل کشور سالانه 10 هزار مورد اختراع به ثبت می رسد اظهار داشت: از سال 88 قانون کشور را ملزم کرده از سیستم اعلامی به احرازی اختراعات را به ثبت می رساند. 

رضاپور اضافه کرد: از نظر کیفی پژوهشگاه علی رغم فاصله های زیاد باز هم پیشتاز است و نیروهای متخصص استانداردها را رعایت می کنند. 

وی گفت: تا به امروز حدود 130 اختراع داخلی با توجه به قوانین ملی به ثبت رسیده است و 129 مورد در 31 کشور خارجی مورد تأیید قرار گرفته است. 

رضاپور تأکید کرد: این آثار در کشورهای آمریکا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی آسیایی و آفریقایی به ثبت رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: این اختراعات در فرآیند 2 الی 5 سال به ثبت می رسد که 50 مورد از این اختراعات مورد تأیید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی قرار گرفتند. 
انتهاي پيام/

برچسب ها: مالکیت ، فکری ، پژوهشگاه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار