مورخ سرشناس انگليسي تاکيد کرد در چند ماه گذشته رفتار دولت انگليس درباره سوريه بچه گانه بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ کانال چهار انگليس در ميزگردي با کارشناسان مخالفت پارلمان انگليس را با مشارکت اين کشور در حمله به سوريه بررسي کرد. مجري پرسيد آيا اتفاقي که براي ديويد کامرون نخست وزير انگليس در پارلمان افتاد واکنش به افکار عمومي بود يا اينکه نتيجه ضعف رهبري و مديريت کامرون بود؟

ماکس هيستينگز مورخ انگليسي گفت کاملا روشن بود ديويد کامرون در ارزيابي شرايط استراتژيک منطقه و جهان و همچنين نظر مردم انگليس اشتباه مي کرد. به نظر من آنچه در پارلمان اتفاق افتاد در واقع لزوم بازنگري در موقعيت انگليس را در جهان بيش از پيش نشان داد. بايد توجه داشت اينکه گفته مي شود انگليس روابط ويژه اي با آمريکا دارد، عبارت بي معنايي است و من از اين عبارت تنفر دارم.  حتي پس از جنگ دوم جهاني نيز چنين روابط ويژه اي ميان انگليس و آمريکا وجود نداشته است. درست است که انگليس و آمريکا ارزشها و منافع مشترک زيادي دارند اما متاسفانه در جنگهاي اخيري که دو کشور با يکديگر مشارکت داشته اند، انگليس کورکورانه از آمريکا تقليد کرده است. به نظر من پارلمان با راي منفي خود کار کاملا درستي انجام داد. 

بروکس نيومارک نماينده پارلمان انگليس و طرفدار مشارکت انگليس در حمله به سوريه گفت ما کورکورانه دنبال آمريکا نيفتاده ايم بلکه در اينجا مسئله بشردوستانه است که هر دو کشور به آن باور دارند. ما مي بينيم مردم در سوريه قتل عام مي شوند. ماکس هيستينگز کشور ما را بريتانياي صغير تلقي مي کند در حاليکه کشور ما بريتانياي کبير است و ما بايد به آن افتخار کنيم. 

ماکس هيستينگز گفت متاسفم که بايد بگويم اين حرفها کاملا مزخرف است. مسئله اين نيست که ما حتما کاري را بکنيم که ديويد کامرون و حزب محافظه کار او خوشش بيايد. بلکه انگليس بايد کاري را بکند که منافع مردم سوريه تامين شود. من و بسياري از شخصيتهاي مهم از جمله بسياري از فرماندهان و مقامات ارشد نظامي آمريکا با هر گونه حمله نظامي به سوريه مخالفند زيرا آينده اين حمله معلوم نيست و کسي نمي داند اين حمله چگونه مي تواند به مردم سوريه کمک کند. مسئله اين نيست که چه کاري به مذاق ما خوش مي آيد. من قبول دارم رژيم بشار اسد از گازهاي سمي عليه مردم خود استفاده کرده است اما اين مسئله نمي تواند بهانه اي براي مداخله نظامي در سوريه باشد. ما در گذشته بارها وارد جنگ شده ايم بدون اينکه برنامه معتبر و قابل قبولي داشته باشيم. 

اين تاريخ نگار افزود حرفهاي جان کري وزير خارجه آمريکا درباره حمله به سوريه به بهانه استفاده از تسليحات شيميايي بسيار بچه گانه است. چرا ما تا کنون به کره شمالي حمله نکرده ايم در حاليکه رژيم اين کشور ميليونها نفر از مردم خود را کشته است. علت اين است که اگر نگوييم غيرممکن ، حمله به اين کشور بسيار دشوار است زيرا چين از اين کشور حمايت مي کند. بنابراين ما نمي توانيم احساساتي صحبت کنيم و با حرفهاي کليشه اي مردم را به حمله به سوريه تحريک کنيم. ما بايد واقع بين باشيم. علت مخالفت پارلمان با نظر دولت انگليس براي مشارکت در اين حمله اين بود که در چند ماه گذشته دولت انگليس درباره مسئله سوريه بچه گانه رفتار کرده است و اصلا همانند دولتي پخته و بالغ صحبت نکرده است. 

بروکس نيومارک گفت به نظر من ناتواني انگليس براي مشارکت در اين حمله باعث خجالت است. ما يکي از پنج کرسي دائم شوراي امنيت را در اختيار داريم به همين علت ما وظيفه داريم فراتر از مرزهايمان نگاه کنيم. ما بايد ببينيم در جهان چه اتفاقات بدي مي افتد و بايد جلوي آن را بگيريم همانطور که در بالکان اين کار را کرديم اما متاسفانه در رواندا کاري نکرديم و از اين بابت احساس شرمندگي مي کنم و حمله به عراق نيز اشتباه بود.
برچسب ها: رفتار ، انتقاد ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار