تنگناي مالي دولت در حال حاضر، فرصت مناسبي براي زنده كردن سينماي مرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، برنامه سينمايي "هفت" شب گذشته با حضور "بهروز افخمي" و "ضياءالدين دري" (فيلمساز) به بحث سينما و چشم‌انداز اختصاص داشت. 

"بهروز افخمي"(فيلمساز) در ابتدا گفت: در اين دوران با تمام مشخصاتي كه داريم مخصوصا به خاطر وضعيت اقتصادي كشور كه باعث ايجاد تنگناي مالي براي دولت شده شايد يك فرصت خوبي برابر سينما باشد. 

وي در خصوص فعاليت‌هاي دولت جديد اظهار داشت: سازمان سينمايي و رياست آن بايد تمام هزينه‌هايي كه پيش از اين خرج توليد سينما مي‌كرد و همچنين دخالت در توليد را كاملا متوقف كند و فعاليت سازمان سينمايي معطوف به صدور پروانه نمايش شود. 

"افخمي" بيان كرد: كار سينماي ايران بايد به خود اهالي سينما و دست‌اندركاران خود رسد و دولت تنها در مرحله صدور پروانه نمايش وارد عمل شود و اگر پولي وجود دارد هم صرف تجهيزات سالن‌هاي سينمايي شود. 

"افخمي" تصريح كرد: سينما احتياج به حمايت‌هاي دولت نداشته و تنها به طور مصنوعي سينماي ايران را وابسته به خود نگه داشته‌اند. 

وي افزود: در سال 1370 حدود 75 ميليون بليت فروخته شد در حاليكه هم‌اكنون اين رقم به 10 ميليون بليت رسيده با توجه به اينكه جمعيت ايران 40 درصد افزايش يافته است. 

"افخمي" عنوان كرد: دولت بايد اجازه دهد بخش خصوصي فعال شود اين تنها كاري است كه سازمان سينمايي بايد در امر توليد انجام دهد چرا كه كمك دولت در امر توليد به بهانه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد. رانت و امتيازهاي خاص به فيلمسازان فاقد استعداد و توان انجام كار مي‌رسد. 

"وي" ادامه داد: سينما به معناي واقعي براي مصرف كننده واقعي از بين رفته و به نفع سينماي روشنفكرنماي مديران ساخته مي‌شود و نتيجه‌اش هم فرار تماشاگر از سينما است. 

"افخمي" اظهار داشت: در سينماي ايران اولويت اصلي پر كردن بخشي از اوقات فراغت مردم نبود يك مدير فرهنگي بايد در نظر بگيرد كه سينماي الگوساز براي تلويزيون است. 

"افخمي" اظهار داشت: خوشبختانه امسال هيچ‌گونه پولي در دست دولت نيست كه بتواند برخوردي را عملي كند اين يك فرصت طلايي براي زنده كردن سينماي مرده است كه بايد آن را در مسير درست هدايت كنيم و همچنين دولت با سالن‌سازي بايد امكان تماشاي فيلم را فراهم كند. 

وي بيان كرد: سينما براي بچه‌هاست افرادي كه بايد دنياي آينده را بسازند و افكار مفيد را به تدريج در ذهنشان پرورش دهند در حاليكه اين اصل در سينما به طور كامل ناديده گرفته شده است. 

"افخمي" تصريح كرد: فكر نمي‌كنم سياست‌هاي مدريت جديد چندان تفاوتي با مديريت‌هاي پيش ازاين داشته باشد چرا كه خيلي از مديران به مانند "شمقدري" هنگام ورود تصوراتي داشتند اما تحت فشارها هيچ نتيجه‌اي حاصل نشد در حاليكه "شمقدري" در سال 90 به بهترين نتيجه رسيد. 

"ضياءالدين دري" در ادامه گفت: فيلم بايد فيلم باشد تا مردم براي تماشاي آن به سينما بروند وقتي اگر بليت سينما با توجه به تورم هم افزايش يابد اما مردم با علاقه براي تماشاي فيلم به سينما مي‌روند. 

"دري" ادامه داد: به دليل دادن بودجه توسط دولت، برخي فيلمسازان بدعادت شدند و فيلم‌نامه‌هايي را ارائه مي‌دهند كه مورد توجه دولت باشد بنابراين نگران فروش فيلم نيستند. 

وي ادامه داد: با اين روش فيلمسازان تنبل مي‌شوند بنابراين فيلم‌هاي دراماتيكي ساخته مي‌شود كه هيچ ارزش سينمايي ندارد و تنها اين فيلم‌ها در جشنواره‌هاي خارجي جنجال به پا مي‌كند. 

"دري" اظهار داشت: بخش خصوصي بايد آزاد گذاشته شود تا سرمايه‌گذار قصه و سرمايه را خودش انتخاب كند و فيلمي بسازد تا بازار را تكان دهد. 

وي افزود: سرمايه‌گذار در صورت نياز جامعه نياز فرهنگي را كشف مي‌كند اما گاهي اوقات ما تصميم مي‌گيريم يك نياز را به جامعه بدهيم در حاليكه شايد جامعه آن نياز را بدان گونه نخواهد كه اين مسئله نتيجه‌ي عكس مي‌دهد. 

"دري" بيان كرد: اختلاف بر سر مميزي تهيه‌اي بوده و اين مسئله براي نسل امروز مشكل است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.