سردبير نشريه عمران و اقتصاد لبنان گفت: حمله به سوريه آسيب هاي گسترده اي به اقتصاد منطقه و جهان خواهد زد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "حسن مقلد" در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين در بيروت درباره پيامدهاي وخيم حمله به سوريه گفت: در صورتي که اين حمله رخ دهد پيامدهاي خطرناکي به همراه خواهد داشت. نخست اين که بايد دوره زماني، گستردگي و نتيجه اين تجاوز مشخص شود. در صورتي که اين تجاوز در سوريه با سرعت صورت گيرد و در حد سه يا چهار روز باشد، بهاي نفت افزايش خواهد يافت و بازارهاي مالي از اين وضع متاثر خواهد شد و بهاي طلا افزايش خواهد يافت. شرکت هاي بيمه و وضع حمل و نقل هوايي و بين المللي از اين تجاوز آسيب خواهند ديد. همچنين ترکيه و اسرائيل به صورت مستقيم از اين تجاوز ضرر مي کنند. اما در صورتي که اين تجاوز محدود نبوده و زمان آن مشخص نباشد و به صورت گسترده سوريه را هدف قرار دهد بايد شاهد آن باشيم که علاوه بر سوريه بلکه متحدان اين کشور نيز واکنش گسترده اي داشته باشند. 

ممکن است ايران تنگه هرمز را ببندد. موشک هاي اين کشور منطقه خليج فارس را هدف قرار دهد و با اين وضع بهاي هر بشکه نفت بيش از 200 دلار خواهد شد و چنين وضع براي اقتصاد متزلزل اروپا و آمريکا قابل تحمل نيست. امروز کشورهاي اروپايي با مشکلات مالي روبرو هستند. اقتصاد فرانسه بر اساس شاخص اقتصادي اتحاديه اروپا در وضع فاجعه بار قرار دارد. اقتصاد فرانسه پايين ترين نرخ رشد و بيشترين بيکاري را دارد و هنوز نشانه اي از پايان يافتن بحران مالي اين کشور ديده مي شود. بخش هاي مختلف اقتصادي فرانسه با مشکلات زيادي روبرو هستند و به وام هاي هنگفتي براي احياي خود نياز دارند و حتي فرانسوي ها به دنبال آن هستند از چين براي بهبود اوضاع اقتصادي خود وام بگيرند. ايتاليا و اسپانيا ورشکسته هستند.  در صورتي که چين به صورت نظامي وارد ميدان سوريه نشود و به صورت موقت از سلاح اقتصادي عليه اروپا و آمريکا استفاده کند بايد شاهد تشديد بحران مالي در اين دو منطقه باشيم.

وي افزود: اين جنگ هزينه هاي مالي هنگفتي به همراه دارد و رژيم هاي عرب خليج فارس نيز قادر نيستند اين هزينه ها را تحمل کنند. گسترده شدن دايره جنگ در سوريه و سرايت آن به منطقه بي ثباتي مالي گسترده اي را در جهان ايجاد خواهد کرد.

سوريه در مرکز کشورهاي عربي قرار دارد و به خطوط صادرات نفت و گاز در ترکيه نزديک است. موشک هاي سوريه مي تواند اسرائيل را نيز هدف قرار دهد و در صورت سقوط موشک هاي سوري در اسرائيل اقتصاد اين رژيم آسيب گسترده اي خواهد ديد. به محض آنکه تهديد تجاوز به سوريه مطرح شد مقامات ايراني واکنش نشان دادند و اين واکنش بر بازار نفت تاثير داشته است. مصرف روزانه نفت چهل ميليون بشکه است و در صورت واکنش نظامي ايران و همسويي عراق در اين زمينه و هدف قرار دادن خطوط صادرات نفت و گاز بازار جهاني نفت به شدت آسيب خواهد ديد.

 ما در حال حاضر در اوائل ماه سپتامبر و تغيير آب و هوا در اروپا و دوره افزايش مصرف سوخت قرار داريم. مسئله هدف قرار گرفتن تاسيسات نفتي رژيم هاي عرب خليج فارس و بسته شدن تنگه هرمز نيز مطرح است. برخي از کشورهاي داراي منابع نفت و گاز نظير روسيه و ونزوئلا نيز از سوريه حمايت و با اين جنگ مخالفت کرده اند و سياست هاي نفتي و گازي اين کشورها مي تواند بر بازار نفت تاثير شديدي داشته باشد. 

حسن مقلد تاکيد کرد: در اين شرايط شرکت هاي بين المللي دريايي جرات نمي کنند به منطقه نزديک شوند چرا که ممکن است مورد اصابت موشک ها قرار گيرند. تمامي اراضي ترکيه و خطوط صادرات نفت و گاز اين کشور در تيررس موشک هاي سوريه قرار دارد. اين وضع براي اردن و اسرائيل نيز صادق است. سياست هاي ترکيه در منطقه به ويژه در تعامل با سوريه حساب شده نبوده است. از زمان آغاز بحران در سوريه زيان هاي شديدي به اقتصاد ترکيه وارد شده است. پس از بحران مصر اقتصاد ترکيه پنج ميليارد دلار ضرر کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار