نمک، یکی از مواد غذایی ضروری مورد استفاده انسان برای عملکرد صحیح سلول های بدن و مغز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن /ˈکلرور سدیمˈ یا نمک طعام، از املاح سدیم و کلر تشکیل شده که یک آنتی هیستامین طبیعی برای بدن است.

متخصصان علوم تغذیه مصرف حداقل شش گرم نمک در روز را توصیه می کنند و تخمین زده اند که اگر فردی یک تا دو گرم نمک در روز مصرف کند، احتمال ابتلای آن فرد به بیماری های قلبی - عروقی به صفر می رسد.

طبیعت نمک گرم، خشک و اصلاح کننده غذا است. یعنی روند گوارش غذا در بدن را گندزدایی می کند.

رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در باره فواید خوردن نمک می فرمایند: ˈ همیشه قبل و بعد از غذا نمک میل کنید که همانا موجب شفای هفتاد نوع بیماری استˈ.

خوردن نمک قبل از غذا باعث می شود میکروب های معده که در بزاق دهان تجمع کرده اند به سرعت از بین بروند و همچنین مصرف آن بعد از غذا، مانع آسیب رساندن غذای باقیمانده در لا به لای دندان ها می شود.

* اثرات مفید نمک بر بدن

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن ر مورد اثرات مفید نمک بر بدن گفت: بیشترین اثر مفید نمک بربدن ثابت کردن ضربان غیرعادی قلب است که به تنظیم فشار خون کمک می کند.

دکتر حسن خیرخواه افزود: مصرف به اندازه نمک سبب خارج شدن اسیدهای اضافی موجود در بدن، حفظ تعادل مقدار قند خون، کمک به عملکرد صحیح سلول های عصبی، جذب مواد مغذی، صاف و نرم کردن حنجره، جلوگیری از چسبناک شدن مخاط و تنگی نفس می شود.

وی گفت: همچنین مصرف صحیح نمک در جلوگیری از ریزش بزاق در حین خوابیدن موثر است و برای تنظیم خواب به عنوان یک داروی هیپنوتیسم طبیعی عمل می کند.

در طب سنتی نیز آمده است: استفاده از نمک به روی زبان سبب توقف سرفه های خشک می شود.

- خاصیت دیگر نمک این است که سبب افزایش یا کاهش وزن نمی شود، زیرا فاقد کالری است.

- هر فردی که در اول و آخر غذا نمک بخورد، لکه های سیاه و سفید صورتش بر طرف می شود.

اگر روزی دو تا سه بار با نمک لثه ها و دندان ها را با انگشتان دست ماساژ دهیم سبب استحکام لثه و دندان می شود و همچنین می توان از نمک برای ضد عفونی کردن سبزی ها در زمان شستشو استفاده کرد.

کارشناسان معتقدند براساس آخرین تحقیقات و یافته های علمی، نمکی که در هنگام پخت غذا اضافه می شود در اثر حرارت، جوشاندن و گرما مقدار ید موجود در آن از بین می رود و فقط نمک از آن باقی می ماند، بنابراین باید نمک را در هنگام سرو غذا استفاده کرد تا ید آن از بین نرود.

منابع شناخته شده نمک که سالها استفاده شده اند در مناطقی از کشور از جمله قم، آران کاشان، چشمه های طالقان، فردوس مشهد و نقاطی از سیستان و بلوچستان و ... واقع است.

نمک طبیعی قابل استفاده موجود در دریاچه ارومیه، حاوی مواد منیزیم، کلسیم، پتاسیم، ید، منگنز و روی است، که به صورت طبیعی و به اندازه نیاز بدن قابل استفاده و امروزه در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

باید از نعمت های الهی که برای رفاه و راحتی بندگان در جهان به وفور یافت می شوند، به صورت صحیح و به اندازه استفاده کرد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.