ادوارد اسنودن مشاور سابق دستگاه اطلاعاتي آمريکا و افشا کننده برنامه جاسوسي اين کشور روز شنبه هرگونه مذاکره با ديپلمات هاي روس و يا ملاقات با هيئت ديپلماتيک روسي در هنگ کنگ را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ آناتولي کوچرينا وکيل اسنودن تصريح کرد موکلش هرگونه اخباري را در اين مورد که حضورش در روسيه برنامه ريزي شده بود،‌ تکذيب مي کند. اسنودن که برنامه جاسوسي الکترونيکي آمريکا در سراسر جهان را فاش کرد، در آمريکا به جرم جاسوسي تحت پيگرد است و در حال حاضر در روسيه به سر مي برد.

کوچرينا در گفتگو با نشريه کومرسانت گفت:«اسنودن به من اعلام کرد هرگز با نمايندگان ديپلماتيک روسيه ديدار نکرده است و تمام اين اخبار کذب است. وي هرگز در هنک کنگ با ديپلمات هاي روسي مذاکره نکرده است.»

نشريه کومرسانت روز دوشنبه به نقل از يکي از نزديکان اسنودن اعلام کرده بود وي پيش از عزيمت به روسيه چند روزي در کنسولگري روسيه در هنگ کنگ به سر برده است. يک منبع غربي نيز با تاييد اين خبر افزود ممکن است اسنودن زماني که در هنگ کنگ بوده به روسيه دعوت شده باشد.منبع دولتي روسيه نيز به نشريه کومرسانت گفت اسنودن پيش از آمدن به مسکو دو روز در کنسولگري روسيه در هنگ کنگ بوده ، اما به روسيه دعوت نشده است.

کوچرينا که براي اخذ پناهندگي به اين عضو سابق دستگاه اطلاعاتي آمريکا کمک مي کند،  خاطر نشان کرد :«اسنودن و دوستانش در هتل بودند. وي به خوبي فهميده بود که تحت تعقيب است و معمولا جاي خود را تغيير مي داد.»اسنودن که 23 ژوئن از مبدا هنگ کنگ عازم مسکو شده بود،‌پس از گذراندن حدود يک ماه در منطقه ترانزيتي فرودگاه مسکو، از روسيه پناهندگي موقت يک ساله گرفت. اين ماجرا فصل جديدي از بحران در روابط آمريکا و روسيه گشود.

کمي پس از ورود اسنودن به روسيه ، ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه اطمينان داد حضور وي در اين کشور کاملا غير منتظره بوده و به زودي روسيه را ترک خواهد کرد. پوتين همچنين گفته بود اسنودن مي تواند تا زماني از افشاگري در مورد برنامه اطلاعاتي آمريکا خودداري مي کند، در روسيه بماند.کوچرينا همچنين گفت گذرنامه اسنودن هنگام پرواز به سوي روسيه بي اعتبار شد به همين دليل وي توانست چين را ترک کند ولي قادر به ترک روسيه نشد.

وي همچنين بدون اشاره به محل حضور اسنودن تنها اعلام کرد وي در مکان امني است. اسنودن يکم اوت فرودگاه مسکو را ترک کرد و از آن زمان ديده نشده و با رسانه ها گفتگو نکرده است.
برچسب ها: اسنودن ، مذاکره ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار