يك وكيل دادگستري گفت: دولت‌های استکباری در پی جنگ افروزی در دنیا به دنبال کسب پایگاه دیگری برای خود هستند، غافل از اینکه ممکن است دوباره گورستانی برای نظامیان خود ایجاد کنند و همچنين در اين راستا بیداری اسلامی شکل گرفته در کشور‌های همسایه سد مستحکمی در برابر فتنه‌های استکباری و نقض حقوق بشر است.

"فاطمه قنبري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تلاش دولتمردان آمريكا براي حمله نظامي به سوريه، طرح مسئله نقض حقوق بشر در اين كشور را مورد اشاره قرار داد و با تاكيد بر شعر سعدی که بر سردر سازمان ملل ثبت شده است، گفت: ای کاش اعضای آن سازمان معنای سترگ شاعر شیرین سخن ایرانی را به وضوح در می‌یافتند. هر چند که اعضای این سازمان هر روز ممکن است چشم بر ترجمه دو بیت فوق در سازمان ملل بیافکنند و بی‌تفاوت از معنای آن گذر کنند، دیگر انتظاری نیست که اصول و مقاصد خود در منشور سازمان را سرلوحه خود قرار دهند.

وي در ادامه افزود: با توجه به منشور سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و عهدنامه 1969 وین _ اتریش، اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی که هر فرد بطور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند شده، حقوق بشر نامیده می‌شود که نسبت به افراد، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیر، تفکیک‌ناپذیر و عدم تبعیض‌پذیری و برابری طلبی است.

اين وكيل دادگستري ادامه داد: قوانين حقوق بشر به تمامی افراد، در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند از آن محروم کرد و پیاده‌سازی این حقوق فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت و جنسیت است.

قنبري با اشاره به حقوق بشر در سطوح ملی و بین‌المللی گفت: اين حقوق متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنج‌ها و مشقات ساخته دست انسان‌ها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهره‌کشی، اختناق، آزار و اذیت کلیه اشکال سوء رفتار توسط گروه‌های سازمان یافته و قدرتمندی از انسان‌ها بوجود آمده است.

وي در ادامه تصريح كرد: کشور‌ها حاکمیت و قدرت‌های مستقلی هستند که در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌ی خود اقدام می‌کنند و به استناد بند اول، چهارم و هفتم از ماده 2 منشور سازمان ملل متحد، اصل تساوی، حاکمیت کلیه اعضاء خود را پذیرفته است.

اين وكيل دادگستري اظهار داشت:  هیچ کشوری بر دیگر كشورها برتری ندارد و کلیه اعضاء در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استعمال آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با اهداف ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری نمایند، همچنین بر اساس مقررات مندرج در این منشور، سازمان ملل متحد و سایر کشور‌ها مجاز نبوده در اموری که ذاتا جزء صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید.

وي ادامه داد: حمله یک جانبه‌ی احتمالی آمریکا به سوریه در مغایرت کامل با منشور سازمان ملل است و متاسفانه دولت‌های استکباری مجددا در پی جنگ افروزی در دنیا به دنبال کسب پایگاه دیگری برای خود هستند، غافل از اینکه ممکن است دوباره گورستانی برای نظامیان خود ایجاد کنند.

قنبري در ادامه افزود: در کشوری که سازمان ملل متحد مهمان به حساب می‌آید، هیچ انتظاری نیست که میزبان خود ناقض مصوبات سازمان ملل متحد باشد و بايد سازمان ملل در پی اجرای مقاصد، اصول و وظایف خود اهتمام بیشتری نسبت به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بورزد.

وي همچنين اظهار داشت: توسعه روابط دوستانه و حصول همکاری بین‌المللی همواره در سایه مذاکرات بوجود آمده،در غير اين صورت جنگ جدید باعث تفکیک هرچه بیشتر اهداف کشور‌ها و از بین رفتن انسان‌های بیشماری خواهد شد.

قنبري در ادامه افزود: شورشیان مخالف حکومت مشروع و مردمی سوریه به نیابت از استکبار جهانی و در راس آن آمریکا و رژيم غاصب صهيونيست و با حمایت برخی کشو‌های مرتجع عربی از سال 2011 میلادی به بهانه آزادی ملت سوریه دست به کشتار وسیع مردم بی‌دفاع و ویرانی‌های گــسترده این کـشور زده‌اند.

اين وكيل دادگستري در پايان خاطر نشان كرد: طی دو سـال اخير شورشیان توانایی اجرای اهداف مستکبرین را نداشته و آمــریکا نا‌امیدانه از شورشیان قصد ورود و کمک حضوری در سوریه به آنان را دارد که متاسفانه دولت‌های زیاده خواه و مخالف کرامت انسانی چشم بر این دخالت و بی‌عدالتی بسته و امیدواریم بیداری اسلامی شکل گرفته در کشور‌های همسایه سد مستحکمی در برابر فتنه‌های استکباری و نقض حقوق بشر باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، وکیل ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.