"محمد مهدي مستكين" عناصر ماندگار و ماناي تمدني ايران را به ويژه در حوزه مشاهير عنوان كرد و اين عناصر را در كل جهان مطرح دانست.

"محمد مهدي مستكين" مدير بخش  فرهنگ كميسيون بين‌المللي يونسكو در ايران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، گفت: بوم ايران زمين يكي از استوانه‌هاي تمدني جهان است و همانطور كه مي‌دانيم ما جزء 4 حوزه تمدني جهان هستيم. 

وي ادامه داد: زايش و توليد فرهنگي و عناصر ماندگار و ماناي تمدني جهان در ايران به ويژه در حوزه مشاهير بسيار برجسته است. به ايران مي‌توان از دو ساحت نگريست يكي مختصات جغرافيايي به معناي تجسد و جسميت فيزيكي مرزها و ديگري حوزه ايران فرهنگي و حوزه تمدني ايران  فرهنگي است كه از شرق به سين كيانگ چين و از غرب به اندلوس اسپانيا، از جنوب تا يمن و از شمال تا جنوب روسيه يعني به قفقاز مي‌رسد. 

"مستكين" بيان كرد: شكوه ايران در يك گستره جغرافيايي تمدني حضور و ظهور دارد و بر اين بنيان مشاهيري كه در ايران زمين وجود دارند جهت حضور در نقاط مختلف و مناطقي مثل حجاز، شام و قفقاز و همچنين گردش‌هاي مختلفي كه براي ارزيابي حوزه تمدني دنيا براي خودشان در نظر داشتند سبب سازي اين مسئله شد كه گاهي اوقات آراء خودشان را به زبان پارسي بگويند. 

وي عنوان كرد: ولي به جهت وجود مقبره‌هاي اين بزرگان در كشورهاي همسايه اين كشورها با توجه به رقابت جدي‌شان در جهان و با پيگيري هنجارسازي در جهان تلاش مي‌كنند كه اين مشاهير را با نام خودشان ثبت و ضبط كنند. 

مدير بخش فرهنگ كميسيون بين‌المللي يونسكو با اشاره به اقدامات انجام شده، تصريح كرد: تلاش ما در كميسيون ملي يونسكو بر اين بوده كه ابتدا اين مشاهير را شناسايي كرده تا آنجا كه امكان دارد اين بزرگان با نام ايران در يونسكو ثبت و ضبط شدند و البته ناگفته نماند كه سازمان جهاني يونسكو مشاهير را به عنوان عناصر تقاربي براي گسترش روابط و ايجاد گفتگو و مفاهمه بين كشورها در نظر گرفته و به همين خاطر بحث ثبت مشترك ر ا مطرح كرد تا اگر در شرايطي يكي از مشاهير مورد توجه كشوري باشد و كشور ديگر هم در صورت ادعا ثبت مشترك در يونسكو داشته باشند. 

"مستكين" بيان كرد: ما در ايران 27 تن از مشاهير ايران زمين را ثبت جهاني كرده‌ايم و از اين بابت جزء 10 كشور بزرگ دنيا هستيم و بيشترين سهم را در مشاهير داشته‌ايم. 

وي اظهار داشت: به لطف الهي براي سال 2014 و 2015 نيز موفق شديم تا سقف مشاهير را بدست آوريم.  از قبيل سه نفري كه در كنفرانس مطبوعاتي مطرح شد يعني جناب "عبدالقادر مراغه‌اي" كه براي اولين بار موسيقي ايران را شناسنامه‌دار كرد. 

"مستكين" با ارائه توضيحاتي بيشتر در خصوص "عبدالقادر مراغه‌اي" ادامه داد: ما ايرانيها هميشه سنت شفاعي داشتيم و هيچ وقت تصنيف و مكتوب بكار نمي‌برديم. "مراغه‌اي" اولين كسي بود كه موسيقي ايراني را به شكلي بسيار زيبا آراسته و كل موسيقي ايران را داراي شناسنامه كرد. 

وي با اشاره به شخصيت‌هاي ديگر ثبت شده در يونسكو بيان كرد: "نجم الدين كبري" كه يكي از پيران طريقت در حوزه ادب، عرفان، طريقت و روانشناسي است و جايگاه شاخصي دارد، جناب "مولانا" با دو واسطه پدرش شاگرد وي بود و ديگر اينكه در زمان حمله مغول كسي بوده كه به شدت در برابر تهاجم مغول ايستاده و بيرق دفاع را از كيان اسلامي و ايراني به عهده مي‌گيرد و آثار بزرگي را به جهانيان ارائه داده است و اميدوريم با ثبت اين شخصيت در يونسكو بتوانيم بستري براي شناخت آموزه‌هاي اين شخصيت ايجاد كنيم. 

"مستكين" خاطر نشان كرد: شخصيت سوم،"فخرالدين عراقي" يكي از كبار شاعران و اديبان ايران زمين است كه بعد از دوره مغول يك رصد اجتماعي بسيار قوي را از آن دوران براي ما به يادگار گذاشته است به طوريكه در شعرهايش نبض تحولات در ايران را مي‌بينيم./ي2
برچسب ها: مشاهیر ، ایران ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار