تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه «خامنه‌ای»، اختراع اولین موتور برق، کشف پنی‌سیلین، روز تعاون و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 13 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 27 شوال 1434 هجری و 4 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه «خامنه‌ای» (1364 ش)


چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ 25 مردادماه ۱۳۶۴ ش برگزار شد. آیت‌الله خامنه‌ای، حبیب‌الله عسگراولادی و سیدمحمود کاشانی، نامزدهای این دوره از انتخابات بودند. در این دور از انتخابات نیز آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چون دوره پیشین، با کسب بیش از ۱۲ میلیون از مجموع ۱۴،۲ میلیون رأی ماخوذه به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شدند.

تصویب منشور ملل متفق توسط مجلس شورای ملی (1324 ش)

مجلس شورای ملی در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران تشکیل شد و همراه با مجلس سنا، در حکم پارلمان ایران بود. در دوران‌های آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌شاه به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» نیز می‌گفتند. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را اغلب به نام «مجلسین» می‌خواندند. از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ ش تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ش کلاً ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.

برپایی نخستین تظاهرات میلیونی مردم تهران علیه رژیم پهلوی (1357 ش)

علی‌رغم اختناق ایجاد شده توسط رژیم پهلوی، پیگیری نهضت از طرف امام خمینی (ره) و روحانیت معظمٌ، در روز عید فطر سال 1357 ش تجلی نمود و مردم در شهرهای تهران، قم، خمین، کرج و ایلام و دیگر شهرها پس از برگزاری نماز عید به حرکت در آمده و شعارهای کوبنده بر ضد رژیم سردادند. در تهران، ده‌ها هزار نفر برای شرکت در نماز عید فطر در منطقه قیطریه گرد آمدند و نماز عید را به امامت آیت‌اللَّه مفتح به جای آوردند. آن‌گاه حجت‌الاسلام باهنر سخنرانی مبسوطی پیرامون اوضاع کشور ایراد نمود. از آن پس، راهپیمایی با شکوه مردم آغاز شد. راهپیمایان در تهران با ابراز محبت به سربازان ارتشی، خواستار پیوستن ارتش به ملت شدند.

روز تعاون

به منظور ایجاد این همکاری، در اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در 13 شهریور 1370، به تصویب مجلس رسید. در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ 10 دی 1370 تشکیل گردید. ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همگان؛ پیشگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص؛ جلوگیری از کارفرمای مطلق شدنِ دولت؛ پیشگیری از انحصار، احتکار و تورم؛ توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم و قرار دادن وسایل کار در اختیار افراد کاری و بیکار، از اهداف بخش تعاون می‌باشند.

وفات "ابوالحسن عامری" فیلسوف ایرانی(381 ق)
ابوالحسن عامری از جمله فیلسوفانی است که در فاصلهٔ زمانی میان دو فیلسوف بزرگ ایران یعنی فارابی و ابن سینا می‌زیست و در واقع، حلقهٔ اتصال بین فلاسفهٔ متقدم اسلامی شمرده می‌شود. ابوعلی مسکویه که از شاگردان برجستهٔ عامری و معاصر ابن سینا می‌باشد، بسیاری از سخنان عامری را که حاوی نکات اخلاقی است در کتاب معروف خود به نام تجاربُ الاُمَم آورده است. عامری علاوه بر این که در فلسفه صاحب نظر و شارح فلسفهٔ ارسطو بود، در زمینهٔ اخلاق و دین نیز تحقیق و بررسی بسیاری انجام داد و آثار ارزشمندی در این زمینه برجای گذاشت. وی فلسفه را مولود عقل و استدلال می‌دانست و معتقد بود که عقل هرگز از فرمان خداوند سرپیچی نمی‌کند. الابصار و المُبَصِّر از جمله تالیفات اوست.

رحلت آیت اللَّه "سیدجواد حسینی‌خامنه‌ای" والد محترم مقام معظم رهبری(1406 ق)
آیت اللَّه سیدجواد حسینی خامنه‌ای در ماه جمادی الثانی سال 1313 ق در خامنه نزدیک تبریز به دنیا آمد. او از دوران طفولیت، در جریان حوادث مشروطه قرار گرفت و با روحیهٔ مبارزه‌گریِ شهید شیخ محمد خیابانی، خو گرفت. سید جواد در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس کرد و از آن پس در شهر مشهد اقامت نمود. ایشان از محضر آقازادهٔ خراسانی و حاج آقا حسین قمی کسب فیض نمود و به مدارج بالای علمی دست یافت. در سال 1345 ق برای ادامهٔ تحصیلات راهی نجف اشرف گردید و در آنجا از درس میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی بهره‌ای وافر برد.

در روزهای سیاه اختناق ستمشاهی، رنج و فشار روز افزونِ آن دستگاه جبار بر خانواده و فرزندان خود را تحمل می‌کرد ولی در همهٔ عمر، روی خوش به دشمنان اسلام نشان نداد. از دامان این عالم بزرگوار شخصیت بزرگواری همچون حضرت آیت اللَّه سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پرورش یافتند که مایهٔ مباهات جامعهٔ تشیع و جهان اسلام می‌باشند. آیت اللَّه سیدجواد خامنه‌ای سرانجام درچهاردهم تیرماه 1365 ش پس از گذراندن چند ماه بیماری و ضعف در سن 93 سالگی به لقاء اللَّه پیوست و در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

درگذشت زاهد عارف "سید احمد کربلایی" (1332 ق)
سیداحمد کربلایی از چهره‌های معروف اخلاق، در اصل اصفهانی بوده، ولی در کربلا رشد کرده است. وی از محضر اساتیدی چون آخوند ملاکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی بهره گرفته و پس از کسب مدارج عالی علمی، حلقهٔ درس خود را تشکیل داد. جمع کثیری از بزرگان و وارستگان، به یُمن تربیت آن بزرگوار قدم در دایرهٔ کمال گذاشته، پشتِ پای به بساط طبیعت و دنیای مادی زده و از متوجّهان به حق و مَحرمانِ حریم قُرب شدند. مجاهدِ شهید شیخ محمدتقی بافقی، سیدمحمدکاظم عصار، سیدمحسن امین عاملی و میرزاعلی آقا قاضی طباطبایی تبریزی در مکتب درس ایشان پرورش یافتند.

اختراع اولین موتور برق توسط "ادیسون" مبتکر امریکایی (1882م)
توماس آلوا ادیسون، مخترع بزرگ امریکایی، دارای اختراعات زیادی بود اما اختراع لامپ، کار بزرگ وی به شمار می‌رود و همین ابداع بود که او را به اوج شهرت و افتخار رساند. ادیسون در ادامه کار، موتور برق را نیز اختراع کرد. موتور برق اختراع ادیسون، 300 اسب بخار قدرت داشت. ادیسون با استفاده از این موتور برق، در شهر نیویورک یک کارخانه برق دایر کرد که قادر بود بخشی از روشنایی شهر را تأمین نماید.

کشف پنی‌سیلین توسط "الکساندر فلمینگ" (1928م)
سر الکساندر فلمینگ، میکروب‌شناس برجسته اسکاتلندی در روز چهارم سپتامبر 1928م به طور اتفاقی به کشف پنی‌سیلین موفق شد. پنی‌سیلین علی‌رغم دارا بودن خاصیت قوی میکروب‌کشی، محرک و مسموم کننده نبود. فلمینگ این کشف را با نام پنی‌سیلین در سال 1929م اعلام کرد اما در آن زمان، کسی به این کشف مهم علاقه‌ای نشان نداد، از این رو، پنی‌سیلینِ اکتشافی، سال‌ها در شیشه آزمایشگاه ماند تا این‌که جنگ جهانی دوم آغاز شد و جراحان ارتش، به فکر پیدا کردن روش‌هایی تازه و موثر برای درمان زخم‌های عفونی مجروحان جنگی افتادند.
در این‌جا بود که آنان پنی‌سیلین و اثرات آن در بهبود بخشیدنِ زخم‌های عفونی را به خاطر آوردند. در این هنگام بود که دو دانشمند میکروب‌شناس و بیولوژیست با نام‌های هُوارْدْ فلوری و ارنسْتْ چین توانستند آن را به صورت یک داروی عملی عرضه دارند. این سلاح قدرت‌مند در مبارزه با باکتری‌ها، بسیار قوی عمل می‌کرد و در این زمان کاربرد وسیعی یافت. با کشف پنی‌سیلین، این آنتی‌بیوتیک نیرومند، علم پزشکیِ قرن بیستم دستخوش انقلابی عظیم شد و در سال 1945م، هر سه دانشمند به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل شدند.

عملیات فتح 10 در شمال اربیل توسط سپاه (1366 ش)

عملیات فتح ۱۰ نیز مانند سایر سلسله عملیات‌های فتح در عمق جبهه شمالی دشمن و مشخصاً در محور شمال شرقی استان کردنشین اربیل عراق، با مشارکت معارضان کرد عراقی به اجرا درآمد. رزمندگان سپاه اسلام با رعایت اصل استتار و غافل‌گیری، هم‌زمان با اعلام رمز عملیات،‌ به نابودی سی و شش پایگاه حفاظتی و مقر فرماندهی گردان «خفیفه» در بلندی‌های منطقه پرداختند.


هم‌چنین قوای ایرانی و معارضین عراقی توانستند پانزده دستگاه خودروی نظامی، سه قبضه توپ ضد هوایی، سه زاغه مهمات، چهار دستگاه خودروی مهندسی و چندین قضبه انواع سلاح‌های نیمه‌سنگین دشمن را نابود نمایند. در جریان عملیات فتح ۱۰،‌ ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه سلاح انفرادی، مقداری مهمات و چند قبضه توپ ضد هوایی دشمن توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد. علاوه بر این‌ها،‌ تعداد پانصد نفر از نیروهای دشمن بعثی کشته و زخمی شدند و ده‌ها نفر نیز به اسارت درآمدند.

برخی از رخدادهای امروز

1888: دوربین عکاسی که با فیلم نواری (حلقه فیلم) کار کند توسط موسسه جورج ایستمن (کُداک) ساخته شد.

1924: میان روسیه شوروی و آلمان قراردادی مبنی برفروش نفت ازجانب روسیه به آلمان امضاشد.

1933: یک هواپیما به رکورد پرواز هرساعت 300 مایل (480 کیلو متر) رسید.

1951: نخستین برنامه خبری تلویزیونی مستقیم (اصطلاحا: زنده) پخش شد. این گزارش خبری از نشست مربوط به امضای قرارداد صلح با ژاپن تهیه شده بود که در شهر سانفرانسیسکو برپا شده بود. گزارش، مستقیما در سراسر ایالات متحده پخش شده بود.

1962: سازمان جهانی عمران که یک آژانس دولتی آمریکاست از سوی این دولت تاسیس شد.

1982: نیروی هوایی عراق (در جریان جنگ عراق و ایران) دو کشتی نفتکش را در آبهای جزیره خارک هدف حمله قراداد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار