مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: گردشگری روستایی در مازندران باید توسعه یابد.






سیف الله فرزانه در گفت‌وگو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه مازندران، خاطرنشان کرد: آب و هوای مساعد، نزدیکی به پایتخت، وجود 6 راه مواصلاتی بکر و زیبا، تنوع اقلیمی و مهمان‌های نوازی‌های مردم استان از دلایل افزایش ماندگاری و اقامت گردشگران در استان بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای مازندران در گردشگری روستایی، گفت: آب و هوای مناسب، جاذبه‌های بکر فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بافت سنتی روستاها، صنایع دستی و هنرهای سنتی و از همه مهمتر روحیه مهمان نوازی روستاییان مازنی مهمترین عامل جذب گردشگر در روستاهای استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: 17 روستای بکر استان از جمله فرح‌آباد ساری، آسیابسر بهشهر، لاویج و یوش ‌نور، گرسماسر، جواهر ده و برسه رامسر، دو هزار تنکابن، گل محله و کرد کلا جویبار، هندوکلا، آب اسک، آب گرم لاریجان و امامزاده عبدالله آمل، کندولوس چالوس، کجور نوشهر و لاجیم و ورسک سوادکوه به دلیل وجود قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و زیست محیطی به عنوان روستاهای توریستی مشخص شده که بیشترین مقصد گردشگران بوده است.

فرزانه ادامه داد: صرف غذا در خانه های روستایی در فضای کاملا سنتی با غذاهای محلی، پیاده روی در بافت سنتی روستا و قایق رانی در روستاهای ساحلی از جمله تفریحاتی بوده که سبب رونق روستا گردی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کثرت گردشگران در روستاهای مازندران امکانات موجود پاسخگوی نیاز آنان نیست که باید توسعه یابد و این موضوع در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان این‌که گردشگری روستایی در مازندران شکوفا شد، تصریح کرد: برخی روستاها نیازمند زیرساخت‌های اولیه هستند که باید با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مرتبط از محل اعتبارات تملک دارایی تامین شود.

فرزانه اظهار کرد: براساس تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی مازندران با دفتر امور روستایی استانداری مقرر شد دوره‌های آموزشی برای دهیاران و روستاییانی که در موضوع گردشگری در حال فعالیت هستند در نظر گرفته شود که از مهرماه امسال اجرای این طرح آغاز می‌شود.

وی افزود: ورود گردشگر خارجی تاثیر بسزایی در درآمدزایی، اشتغال‌زایی و ورود ارز به کشور خواهد داشت. در سال گذشته اتفاق خوبی در تسهیل روند ارایه روادید گردشگران انجام شده است.

فرزانه به اشاره به ورود 182 هزار گردشگر خارجی به مازندران در سال گذشته، ادامه داد: آمار تعداد گردشگران خارجی که در سال جاری به مازندران سفر کرده‌اند، مهرماه امسال اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فصل تابستان بیش از سه میلیون گردشگر در مراکز اقامتی مازندران حضور داشتند. در حال حاضر مازندران بیشترین گردشگر داخلی را به خود اختصاص داده و میانگین ظرفیت اقامت در استان 2.7 شب بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان، مازندران می‌تواند میزبان گردشگران ورزشی باشد. مازندران حداقل می‌تواند میزبان مسابقات جام اکو شود.

وی یادآور شد: جا دارد نسبت به تقویت گردشگری دریایی و تردد بین المللی دریایی در سال جاری کار شود. /ش
برچسب ها: مقصد ، گردشگران ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.