مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه اعلام کرد: صادرات محصولات غیرنفتی از مرزهای استان در چهار ماه اول امسال 291 میلیون دلار بوده است

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی سعدالدین گفت: 99 درصد این صادرات به کشور عراق بوده است.

وی همچنین صدور 54 درصد کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از راه مرزهای استان کرمانشاه را یادآور شد و گفت: گرچه نمی توانیم آماری از سهم تولیدات ویژه استان کرمانشاه در صادراتی که به کشور عراق می شود را ارائه کنیم زیرا سیستم این اجازه را نمی دهد اما گذر کالاهای تولیدی دیگر استان های کشور از استان منجر به ایجاد فرصت های شغلی در مرزها شده است.

سعدالدین همچنین بر لزوم رعایت معیارهای استاندارد بخصوص استانداردهای موردنظر کشور عراق از سوی تولیدکنندگان و توجه به سلایق و ذائقه مشتریان و بسته بندی های زیبا تاکید کرد: اکنون شاهد ورود گسترده کالاهای ساخت کشور ترکیه در بازار عراق هستیم در حالی که قرابت های فرهنگی و اجتماعی ما با مردم عراق بخصوص اقلیم کردستان خیلی بیشتر از ترک هاست و نباید به راحتی این بازار بکر را به دیگران واگذار کنیم.

وی گفت: گمرک حتما در مجوز خروج به کالاها، مساله استاندارد را در نظر دارد ولی برای بهبود و تقویت این بخش لازم است هم ارگان های ذیربط دولتی و هم سازمان های بخش خصوصی به هم تشریک مساعی داشته باشند.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در مورد بخشنامه ای که دولت عراق برای ممنوعیت واردات سیمان از ایران ابلاغ کرده بود، گفت: چندی پیش برای روزهایی صادرات سیمان از ایران به کشور عراق به دلیل این بخشنامه با موانعی مواجه شد اما با رایزنی هایی که جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر عراق داشت خوشبختانه بخشنامه مذکور ملغی شده و اکنون برای صادرات سیمان به این کشور مشکلی وجود ندارد.

سعدالدین در ادامه به مرز رسمی پرویزخان و زیرساخت های ناتمام آن اشاره کرد و وضعیت کنونی را در شان و زیبنده مردم استان ندانست.

وی تاکید کرد که باید ساختمان های اداری مورد نیاز در این محوطه و نیز کارهای دیوارکشی و محصورسازی آن به نحو شایسته ای انجام شود و اینگونه نباشد که همکاران ما در اداره کل گمرکات استان باید سالها در شرایط جوی نامساعدی که گرما و ریزگردها از شاخص های آن است، در کانکس مستقر باشند و به مردم خدمات ارائه دهند.

وی همچنین از مسئولین استان خواست تا نگاه صادراتی شان فرار از کشور عراق باشد و به عنوان نمونه به صدور تنها دو میلیون دلار کالا در چهار ماه نخست امسال به کشورهای دیگر اشاره کرد و لازمه توسعه تجارت با دیگر کشورها را برنامه ریزی در بخش های دولتی و خصوصی دانست.

وی عمده محصولاتی که از مرزهای استان از ابتدای امسال تا پایان تیر صادر شده اند را سیمان با 60 میلیون دلار و وزن 726 هزار تن، رب گوجه فرنگی با 14 میلیون دلار، لبنیات با 11 میلیون دلار، بستنی با 13 میلیون دلار، کاشی و سرامیک با هشت میلیون دلار و.. عنوان کرد.

سعدالدین در پایان به نقش این اداره کل در مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و گفت: ما به عنوان یک سازمان شاکی که علیه خاطیان اعلام جرم می کنیم در این مبارزه نقش داریم و از این راه به تولید کمک می کنیم زیرا براساس برآورد کارشناسان، هر 10 هزار دلار کالای قاچاق منجر به از میان رفتن یک فرصت شغلی در داخل کشور است./س

برچسب ها: صادرات ، کالاهای ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.