رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: برای تحقق طرح پزشک خانواده باید با یک نگاه تحلیلی و آسیب شناسانه و با تحقق زیر ساخت های مورد نیاز و استفاده از ظرفیت های اجرایی و اعتباری عمل کنیم.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ویژه برنامه دستان پرمهر شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: بحث پزشک خانواده یکی از بحث های قانونی برنامه توسعه چهارم است که در آن مورد توجه واقع شده و در برنامه توسعه پنجم نیز مورد ابرام واقع شده است.

 وی با بیان اینکه براساس اسناد بالادستی برنامه اجرای نظام ارجاع پزشک خانواده از الزامات قانونی  برخوردار است، ادامه داد: اما آن چیزی که برای اجرای طرح پزشک خانواده باید فراهم شود یک زیر ساخت مهم و کار آمد است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اولین زیر ساخت مهمی  که در رسانه ها  در تحقق آن نقش دارد بحث زیر ساخت های فرهنگی است یعنی  ایجاد اقبال در مردم و ارائه دهندگان خدمات پزشکی در  تحقق برنامه پزشک خانواده است.

 دکتر زالی افزود: ایجاد اعتبارات پایدار، مستمر و با تخصیص در  رابطه به تحقق برنامه های اعتباری مورد نیاز اجرای طرح پزشک خانواده  یکی دیگر از زیر ساخت ها  است.

 وی سومین زیر ساخت الکترونیکی و فناوری نوین را از دیگر زیرساخت های مورد نیاز اجرای طرح پزشک خانواده دانست و گفت: تحقق نرم افزاری این برنامه بزرگ ملی مورد نیاز است و برای  اینکه برنامه پزشک خانواده به  شلیک در آید، لزوما  باید این زیرساخت ها از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری محقق شود، اما متاسفانه ما در سال های اخیر  علی رغم توجه  همه به طرح پزشک خانواده به دلیل اینکه متانت اجرای مورد لزوم در کاربرد اجرای این طرح به آن توجه واقعی نشده و زیر ساخت ها محقق پیدا نشد موجب گردید برخی از رفتارهای احیانا شتاب زده و جسته و گریخته و بدون نگاه جامع منجر  شد و  در برخی موارد تحقق پزشک خانواده در بسیاری از موارد متفاوت دچار خدشه شد.

 وی ادامه داد: تجربه اول پزشک خانواده در مناطق روستایی در حال حاضر فراروی  همکاران وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر است و علی رغم دستاوردهای آغازینی که در بخش پزشکی روستایی در طرح پزشک خانواده فراهم بود، امروز نيز از دستاوردهای اولیه فاصله گرفتیم.

 رئیس سازمان  نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین لازم است باید نگاه تحلیلی و آسیب شناسانه و با تحقق زیر ساخت های مورد لزوم و از ظرفیت های اجرایی و اعتباری و کمک بی دریغ نمایندگان مجلس برای تحقق این طرح ملی انجام می شود.

 دکتر زالی گفت: خوشبختانه  تدبیر وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر هاشمی؛ بحث اجرا و تامین این طرح را در کنار بازخوانی تحلیلی آنچه که تاکنون تحت عنوان بیمه روستایی نسخه صفر یک، صفحه دو و در واقع ویرایش نسخه صفر دو، در حال  انجام است و مطمئن  هستم با همکاری كنشگران سلامت، مجامع علمی و تخصصی، انجمن پزشکان عمومی، وزارت بهداشت، سازمان های بيمه گر، وزارت رفاه و سازمان های نظام پزشکی بتوانیم با یک هم اندیشی مناسب به نقطه وفاقی برسیم  که از نظر کارشناسي تجربه مناسبی محقق شود.

 رئیس  سازمان نظام پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاءا... با تلاش جمعی و ایجاد فرهنگ مناسب برای تحقق نظام ارجاع پزشک خانواده گام برداریم.

گفتنی است، ویژه برنامه دستان پر مهر همزمان با روز بزرگداشت شیخ ابوعلی سینا و روز پزشک از شبکه رادیویی سلامت با حضور مدیران و مسئولان نظام سلامت کشور و شبکه رادیویی سلامت برگزار شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار