درآستانه 24ساعته شدن رادیو سلامت خبرنگار ما در نشستی دوستانه پای حرفهای دلنشین مدیری مهربان که گرمای جنوب درکلامش موج می زند،نشسته است. دکتر علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت متولد 1346 از دزفول وفارغ التحصیل دکتری تخصصی کودکان، که 12سال است با سازمان صدا وسیما همکاری می کند.

دکتر علیرضا بهفر ـ مدیر شبکه رادیویی سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه شبکه رادیویی سلامت از بهمن ماه سال 1381 آغاز به کار کرده است، افزود: از سال 1380 با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور  به دنبال ایجاد رسانه ای در حوزه سلامت بودیم که از طريق آن اهداف این حوزه را به سرانجام برسانیم و شاخص سلامت در جامعه را ارتقاء دهیم. از این رو طی جلسات و پیگیری های مستمر مسئولان در بهمن ماه سال 1381 شبکه رادیویی سلامت به عنوان هشتمین ایستگاه رادیویی با تکیه بر ذکر «یا من اسمه دواء و ذکره الشفاء» راه اندازی شد.


وی با بیان اینکه سلامت در قرآن و احادیث پیامبران و امامان (ع) نیز مورد توجه بوده است، ادامه داد: در قرآن کریم آمده است:«که هر که نفسی را نجات دهد، کل جامعه را نجات داده است.» از این رو موضوع سلامتی همواره مورد تأکیدات مقام معظم رهبری و مدیران ارشد صدا و سیما بوده است که این نشان از اهمیت سلامت در جامعه دارد.

دکتر بهفر در ادامه با بیان اینکه بر اساس سازمان بهداشت جهانی، سلامت در چهار بُعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف شده است، گفت: از این رو برنامه سازی ها در شبکه رادیویی سلامت نیز بر اساس این چهار بُعد صورت می گیرد. از سال 1381 نیز که برنامه ها به صورت چهار ساعته پخش می شد، موضوعات مختلف حوزه سلامت در راستای آموزش، حمایت از سلامت، و تکمیل خدمات سلامت، اجرا می شد.

نقش پررنگ رسانه ها در ارتقای سلامت
مدیر شبکه رادیویی سلامت در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه رسانه ها چه نقشی در سلامت کشور دارند؟ گفت: رسانه ملی در سه بُعد در حوزه سلامت فعالیت می کنند. نخست آموزش است. البته باید بگویم که آموزش فقط دادن اطلاعات نیست؛ بلکه ایجاد تغییر در رفتار مردم است.
دکتر بهفر با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه رسانه آموزشی است که منجر به تغییر نگرش و رفتار در مخاطب شود، افزود: میزان دانش سلامت مردم کشور یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در کشور است. بر این اساس مأموریت دیگر رادیو سلامت انجام فعالیت در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم است؛ چرا که اگر مردم دانش کافی داشته باشند، به آساني می توان از خیلی از بیماری ها پیشگیری کرد.

وی تکمیل خدمات سلامت را از دیگر فعالیت های شبکه رادیویی سلامت دانست و بیان کرد: اگر بسیجی در کشور رخ دهد رسانه ها نقش مهمی در اجرایی شدن آن خواهند داشت، همچون ریشه کن کردن سرخک یا فشار خون که در سال گذشته انجام شده است. در واقع رسانه ملی نقش مهمی در اجرایی شدن بسیج های همگانی دارد. به طوری که به جرأت می توان گفت که اگر رسانه ها نباشند این امر غیرممکن خواهد بود.

موفقیت رادیو سلامت در جذب مخاطبان
مدیر شبکه رادیویی سلامت در ادامه حمایت از سلامت را از دیگر فعالیت های این شبکه برشمرد و اظهارداشت: در هر نظام سلامت چالش هایی وجود دارد همچون پزشک خانواده، سهم بیمار در پرداخت هزینه های سلامت و ... که باید سیاستگذاران برای رفع مشکلات و چالش ها تلاش کنند و رسالت رسانه نیز ارائه راهکار به مسئولان امر است.

دکتر بهفر با بیان اینکه امروزه برنامه ریزی ها به صورت تخصصی در گروه های مختلف صورت می گیرد، افزود: در حال حاضر با ورود متخصصان به رادیو سلامت گروه های صبحگاهی، ، نیمروزی و عصرگاهی  به گروه های تخصصی سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی (سبک زندگی) تبدیل شدند و برنامه ریزی ها طی سال های گذشته به صورت تخصصی انجام شده است، که بر اساس نظرسنجي انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، میزان ارزیابی رادیو سلامت در جذب مخاطبان از رقم 2/3 در سال 1389 به رقم 7/9 در سال های 90 و 91 رسیده است؛ که این نشان می دهد ما برنامه ریزی هایمان صحیح بوده است و راهمان را درست پیموده ایم.

کشوری شدن رادیو سلامت تا پایان سال 92
مدیر شبکه رادیویی سلامت در ادامه با بیان اینکه هدفی که در سال های گذشته دنبال می کردیم، کشوری شدن رادیو سلامت بوده است، گفت: کشوری شدن رادیو سلامت هدفی بود که ما آن را طی سال های گذشته دنبال می کردیم؛ زیرا بیشترین معضل ها در مناطق محروم کشور است. از این رو ارتقای دانش سلامت در مناطق دور افتاده و محروم برای پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است.
وي ادامه داد: الحمدالله با تعاملات خوبی که با معاونت صدا و استان های کشور داشتیم توانستیم رادیو سلامت را در پانزده استان کشور راه اندازی کنیم و ان شاء الله تا پایان سال تمامی کشور بتوانند از برنامه های شبکه رادیویی سلامت بر روی موج fm ردیف 102 مگاهرتز استفاده کنند.

24 ساعته شدن رادیو سلامت از یکم شهریور
دکتر بهفر با بیان اینکه از سال های گذشته پیگیر بودیم تا رادیو سلامت به صورت 24 ساعته برنامه پخش کند، ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از همکاران خدمت رسان در حوزه سلامت همچون پزشکان، اورژانس، آتش نشانی، پرستار و ... به صورت 24 ساعته و شبانه روزی فعالیت می کنند؛ و بر اساس هدف رادیو سلامت مبنی بر برقراری ارتباط و تعامل با همکاران خدمت رسان و استفاده مخاطبان عام از رادیو  مقرر شد که برنامه های شبکه رادیویی سلامت نیز 24 ساعته شود.
وی در ادامه اظهارداشت: از این رو به همت معاونت صدا این اتفاق در روز جمعه یکم شهریور ماه سال جاری همزمان با روز پزشک رخ می دهد و از این روز برنامه های این شبکه به صورت 24 ساعته پخش خواهد شد.

مدیر شبکه رادیویی سلامت ادامه داد: در هر زمانی که افراد کاری را انجام می دهند مثلاً در تاکسی هستید و ... می توانید به راحتی از برنامه های رادیو استفاده کنید؛ اما برای تماشای تلویزیون باید از کارهای روزمره شان دست بکشند؛ ولی رادیو همیشه همراه فرد است. ما هم برای خدمت رسانی به مردم عزیز و برای ارتقای دانش سلامت  تصمیم به 24 ساعته شدن برنامه های رادیو سلامت گرفتیم.

راهکارهای ارتقای سلامت جامعه کدامند؟
دکتر بهفر در ادامه به راهکارهای ارتقای سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: جذب مخاطب، تنوع در استفاده از کارشناسان، ایجاد پیوستگی میان برنامه سازان و شنوندگان، استفاده از طنز، نمایش و موسیقی، توجه به توانمند کردن مخاطبان، آرامش بخشی و امید بخشی، نداشتن بار عاطفی منفی، توجه به سبک زندگی سالم و مرجع شدن و افزایش اعتبار، استفاده از کارشناسان و اساتید برجسته دانشگاهی، آشنایی کارشناسان با زبان مردم، اعتبار بخشی با مطرح کردن مطالب علمی، و ارتقای نویسندگی و استفاده از افراد با تجربه در حوزه سلامت از جمله راهکارهایی است که در برنامه سازی های شبکه رادیویی سلامت مورد توجه و تاکید مسئولان است.

تهیه و تدوین اطلس محتوایی سالانه
مدیر شبکه رادیویی سلامت  با بیان اینکه پس از جمع آوری موضوعات حوزه سلامت در چهار بعُد روانی، جسمی، اجتماعی و معنوی توانستیم اطلس محتوایی سالانه را تدوین کنیم، ادامه داد: پس از تهیه و تدوین اطلس محتوایی سالانه آن را به گروه های تخصصی شبکه رادیویی سلامت دادیم تا بر اساس آن اقدام به برنامه ریزی کنند. از این رو این امر منجر می شود تا اتفاقات سلیقه ای در برنامه ها کاهش یابد و نظارت ما نیز این موضوع را ارزیابی خواهد کرد.

دکتر بهفر با بیان اینکه تهیه اطلس محتوایی سالانه طی سال های گذشته در حال انجام بوده است، افزود: طی سال های گذشته با برقراری ارتباط میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اساتید دانشگاه ها، گروه های علمی، انجمن های علمی توانستیم موضوعات، ایده ها، محورها، اولویت ها و سوژه ها در حوزه سلامت را جمع آوری کنیم که نتیجه آن تهیه و تدوین اطلس محتوایی سالانه شده است که در آن 5 هزار و 530 محور، اولویت، مصادیق و سوژه مطرح شده است.

توجه رادیو سلامت به مخاطب آفرینی و اصلاح باورهای غلط
مدیر شبکه رادیویی سلامت اظهارداشت: معضلات و اولویت های حوزه سلامت در سال جاری نسبت به چند سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. در حال حاضر ببیشتر بر روی بیماری های غیر واگیر دار توجه می کنند؛ اما در گذشته به بیماری های واگیردار بیشتر توجه می شد.
دکتر بهفر با اشاره به چگونگی اعتبار بخشی به مطالب و موضوعات گفت: جلسات مختلفی در اتاق فکر در گروه های برنامه سازی با حضور اساتید برجسته در حوزه های مختلف سلامت برگزار می شود تا موضوعات بروز شوند.

وی با بیان اینکه رادیو سلامت به مخاطب آفرینی نیز توجه کرده است، افزود: مخاطب آفرینی از طریق ارتباط با رسانه های مجازی و مکتوب و همچنین حضور فیزیکی در همایش ها صورت می گیرد. بدین معنا که واحد سیار رادیو سلامت در همایشی حضور پیدا می کند تا پیام های علمی مقالات اساتید و کارشناسان حاضر در همایش را در زمان یک الی دو دقیقه برای مخاطبان عام منتقل کند.

توجه رادیو سلامت به اصلاح باورهای غلط
مدیر شبکه رادیویی سلامت اظهارداشت: همچنین تمام برنامه سازان و مدیران گروه های شبکه های مختلف هر هفته دور هم جمع می شوند تا مطالب و موضوعات پزشکی روز را بررسی کنند. همچنین با حضور اساتید دانشگاه ها در این جلسات تلاش داریم تا نگاه نادرست برخی از مسئولان را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه باورهای نادرست در حوزه سلامت گریبان گیر برنامه سازان شده است که این امر صدمات جبران ناپذیری را در جامعه در پی خواهد داشت، ادامه داد: برخی از افراد در حوزه سلامت از عدم دانش لازم و کافی مردم سوء استفاده می کنند و ما باید از طریق رسانه تلاش کنیم تا باورهای نادرست را اصلاح کنیم و سطح دانش سلامت کشور را افزایش دهیم تا جلوی سوء استفاده از مزدم را بگیریم.

سند چشم انداز 1404 ، الگوی کاری رادیو
مدیر شبکه رادیویی سلامت با اشاره به سند چشم انداز 1404 گفت: در این سند موضوعات امنیت غذایی، محیط زیست، نظام جامع تأمین اجتماعی، سرانه سلامت، خانواده، اعتیاد، عدالت در سلامت و تربت بدنی مورد تاکید بوده است و سند چشم انداز 1404 به عنوان الگوی کاری ما محسوب می شود.
دکتر بهفر در ادامه بيان کرد: در سند چشم انداز 1404 احکام بسیار زیادی در حوزه سلامت مطرح شده است؛ اما دولت ها به برنامه های طراحی شده در این سند توجهی نداشته اند و این یکی از وظایف رسانه است. همچنین بحث هزینه های سلامت که باید به 10 درصد برسد؛ اما در حال حاضر بالای 90 درصد هزینه ها را خود مردم پرداخت می کنند؛ که در برنلامه پنجم توسعه مورد توجه بوده است.
ایشان در پايان اظهارداشت: برای صدا و سیما نیز بر اساس برنامه توسعه پنجم آماده است که رسانه ملی باید سالانه 10 درصد دانش سلامت مردم را ارتقاء دهد؛ که هدف ما رسیدن به افق 1404 است تا شاخص توسعه یافتگی در کشور را با فرهنگ سازی افزایش دهیم.

گزارش از: رقيه بقائي

برچسب ها: رادیو ، سلامت ، رادیویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار