مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: اگر فاضلاب، سامان‌دهي نشود با چالش زيست‌محيطي جدي رو‌به‌رو خواهيم شد؛ از این رو بايد با تامين منابع مالي، طرح‌هاي نيمه‌تمام حوزه فاضلاب‌ به پايان رسانده شود و اگر براي اين حوزه تدبیری اندیشیده نشود منابع آب‌هاي زيرزميني و محيط آلوده خواهد شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سيدمهدي هاشمي‌ثمره در همايش گردهمايي مديران و روساي ادارات آب و فاضلاب شهري خراسان رضوي در مشهد با بيان اين مطلب اظهار كرد: هم‌زمان با هفته دولت حدود 30 پروژه حوزه آب و فاضلاب با هزينه 750 ميليارد تومان در كشور آماده بهره‌برداري است.

وي با اشاره به اينكه يكي از اقدامات شركت مهندسي آب و فاضلاب در تامين آب شرب در سطح كشور، آب‌رساني از درياهاي شمال و جنوب كشور به كوير مركزي ايران است، تصريح كرد: يكي ديگر از كارهايي كه براي تامين فوري آب در سطح كشور به كار گرفته شده‌، استفاده از پساب‌هاي فاضلاب است كه با استفاده از اين ظرفيت مي‌توان از تصويه پساب‌هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي و صنعت استفاده ‌کرد.

مشاور وزير نيرو در خصوص استفاده از منابع مالي خارجي براي اجرا و تكميل پروژه‌هاي حوزه آب و فاضلاب عنوان كرد: تاكنون 650ميليون دلار از تسهيلات بانك جهاني استفاده شده است كه متاسفانه با توجه به تحريم‌ها اين تسهيلات ديگر به ما پرداخت نشد؛ اما درقراردادي که با بانك توسعه اسلامي منعقد شده است، قرار شده‌ 700ميليون يورو تسهيلات از اين بانك به ما اختصاص پيدا كند كه البته بخشي از اين تسهيلات نيز دريافت شده است.

استفاده از تسهيلات 4 ميليون دلاري بانك اكو در بخش آب و فاضلاب كشور

وي با بيان اينكه در ‌قردادی سه ساله با بانك توسعه اسلامي یک‌ميليون و 500هزار يورو تسهيلات براي حوزه آب و فاضلاب به ما پرداخت خواهد شد، تصريح كرد: همچنين تاكنون چهارميليون دلار از طريق بانك اكو، تسهيلات دريافت كرده‌ايم.

احداث تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب خين‌عرب و التيمور

ثمره‌‌هاشمي در خصوص سهم مشهد از تسهيلات خارجي نيز گفت: تاكنون استان خراسان رضوي از تسهيلات بانك‌هاي خارجي هيچ سهمي نداشته‌ و البته از طريق تسهيلات بانك توسعه اسلامي براي تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب خين‌عرب و التيمور مشهد استفاده شده است.

وي تلاش براي هدر رفت آب را يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها دانست و افزود: هدر رفتن 26درصد آب در شهرها و 36درصد در روستاها آمار تاسف‌باري است كه باید براي اين موضوع فكري اساسي كرد.

100درصد شهرهاي استان تحت‌پوشش آب شهري

همچنين مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان رضوي در ادامه اين مراسم با بيان اينكه يكي از نهادهايي كه در سال حماسه اقتصادي مي‌تواند نقشی جدي داشته باشد، شركت آب و فاضلاب است، اظهار كرد: شركت آب و فاضلاب استان از شهريور‌سال گذشته تا به امروز به‌ جز پروژه‌هاي افتتاح شده در ايام دهه فجر حدود 185ميليارد ريال در بخش آب و بيش از 196 ميليارد ريال در بخش فاضلاب سرمايه‌گذاري كرده است.

محمد طاهري با اشاره به اينكه در استان خراسان رضوي530 هزار انشعاب آب، جمعيت حدود دوميليون نفري را تحت‌پوشش قرار داده است، ادامه داد: 100درصد شهرهاي استان تحت‌پوشش شبكه آب شهري هستند.

وي با بيان اينكه 120هزار انشعاب فاضلاب در استان خراسان رضوي وجود دارد، تصريح كرد: فاضلاب چهار شهر استان در حال بهره‌برداري ‌است و در پنج شهر ديگر نيز در حال اجراست.طاهري افزود: متاسفانه انشعابات فاضلاب در استان خراسان رضوي 23درصد است كه از متوسط كشوري كه 40درصد است، بسيار پايين‌تر هستيم.

هشدار در خصوص شور شدن آب مشهد

وي يكي از معضلات استان خراسان رضوي را كمبود بارندگي دانست و افزود: در خيلي از نقاط استان، آب با فاصله‌هاي زيادي به شهرها منتقل مي‌شود و متاسفانه كيفيت آب در استان خراسان رضوي رو به شوري است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان رضوي با بيان اينكه در هفته دولت، 19 پروژه آب و فاضلاب در استان افتتاح خواهد شد، ابراز كرد: از اين تعداد 10 پروژه مربوط آب و 9 پروژه مربوط به حوزه فاضلاب است كه براي اين پروژه‌ها تاكنون 39 ميليارد تومان هزينه شده است./س


برچسب ها: تسهیلات ، بانک ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.