چهاردهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با حضور حدود هزار نفر از اساتید سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، شعار امسال این اجلاس،" تحول در علوم انسانی، تمدن نوین اسلامی" بود که اساتید بسیجی در مدت چهار روز با ارائه مقالات و نقد نظریات درخصوص شعار اجلاس، راهکارهای تحقق نوین اسلامی را در قالب نشست ها، کارگروه ها، کارگاه ها و...از مسیر اسلامی کردن دانشگاه ها و تحول در حوزه علوم انسانی بررسی کردند.

*تربیت دانشجویان مسئولیت پذیر

مشاور عالی سازمان در بسیج اساتید تهران بزرگ‏ با بیان اینکه برای تحقق شعار سال اجلاس ابتدا باید کلیات و مبانی اصلی ترسیم شود، اظهار داشت: دانشگاه ها به عنوان مهم ترین خاستگاه تولید و پرورش متخصصین باید دانشجویان را مسئولیت پذیر تربیت کرده و بسیج اساتید با ظرفیت های دانشگاه ها برای محقق کردن این امر مهم اقدام نمایند.

دکتر کیومرث یزدان پناه، یکی از قوانین برنامه پنجم توسعه را تاکید بر تولید علم و فن آوری دانست و افزود: برای رسیدن به تحول در علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی توسعه علوم اسلامی به خارج از مرزهای کشور و استقرار مبانی اولیه است.

وی با بیان اینکه باید با پژوهش محوری راهبردهای اسلامی کردن دانشگاه ها را تعیین کرد گفت: یکی از ماموریت های اساسی بسیج تولید علم و تلاش در جهت رفع موانع رسیدن به اهداف نظام است تا در افق 1404 مبانی فکری و اسلامی در سطح دانشگاه ها گسترده شود.

*تکیه بر ظرفیت های اعتقادی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز، با اشاره به اینکه ظرفیت های اعتقادی به عنوان ظرفیت های تمدن ساز را باید مبنا قرار دهیم، افزود: مفهوم سازی و استفاده از ظرفیت ولایی عوامل مهم در تشکیل تمدن اسلامی است.

دکتر ملکی، ایمان به خدا و باورهای عمیق دینی را از عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی دانست و تصریح کرد: تمدن سازی با ظرفیت ولایی و ولایت پذیری رابطه مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تمدن ساز برپایه اندیشه اسلامی با محتوای همسو تبلیغ کند، گفت: اساتید بسیجی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی بر محور شاخص های اسلامی پرورش یابند، در غیر این صورت با جهت گیری غربی به این امر مهم اقدام خواهند کرد.

*شناخت مفاهیم

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های پیام نور کشور و معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور اولین راهکار تحول علوم انسانی را شناخت مفاهیم عادی و عمومی علوم انسانی را دانست.

دکتر علیرضا اژدر گفت: شناخت مبادی علوم انسانی در کتاب مقدس و فرهنگ اسلامی ایرانی، شناخت علوم انسانی شرق و غرب، ارائه و نقد نظرات منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی از راهکارهای تحول علوم انسانی است.

وی ادامه داد: توجه به رشته های علوم انسانی، تغییر سرفصل ها در این رابطه، توجه به کتب و محتوا براساس سرفصل ها و توجه به اساتید به عنوان مجریان و مدرسان مجری طرح از جنبه های تحول در علوم انسانی است.

*مدیریت حوادث

استاد تاریخ اسلام دانشگاه پیام نور تهران، با اشاره به اینکه حوادث و اتفاقاتی که در کشورهایی نظیر مصر، سوریه و غیره در حال رخ دادن است، می تواند متدهایی باشد که به نفع مسلمین مدیریت شده و راهگشا و زمینه ساز در بحث بیداری اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد،

محسن بیکدلی، افزود: تبیین احکام و اصول دین همچون وحدت اسلامی، پرهیز از هرگونه تفرقه انگیزی و هوشیاری در برابر صهیونیزم جهانی که منشأ فتنه های جهانی است، می تواند راه های موثری در تمدن سازی باشد.

*رشد معنویت اساتید

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، یکی از راهکارهای عملیاتی شدن این طرح را آشنایی و اطلاع رسانی بهتر اعضای هیئت علمی گروه های معارف و علوم انسانی دانشگاه های کشور دانست و گفت: با توجه به شعار امسال اجلاس، اگر تاکید بیشتر بر اساتید مرتبط با شعار باشد نتیجه بخشی بیشتری خواهد داشت.

سیدجواد حسینی، نخستین گام موثر درتحقق دانشگاه اسلامی را افزایش سطح اطلاعات و رشد معنویت اساتید دانست و بیان داشت: بیشتر روسای دانشگاه ها افرادی هستند که به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی توجه خاصی نمی کنند و افکار لیبرالی دارند، و باید در گزینش اساتید و تعیین روسای دانشگاه ها افراد معتقد به مبانی اسلامی دقت جدی باشد.

*ساخت باورهای جوانان

مسئول کانون بسیج اساتید شیروان گفت: توجه به علوم انسانی در فضای نظری در کشور مدتی است به فراموشی سپرده شده بود و دشمنان از این غفلت در جهت گسترش نظریات غربی در دانشگاه ها اهتمام داشته اند.

عبدالرضا فرزانه، افزود: برگزاری این اجلاس ضرورت تلاش اساتید و دانشجویان را نسبت به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی نشان می دهد.

مدرس دانشکده فنی شیروان، کار کردن در باورهای جوانان را نوعی پیشگیری از دسیسه های دشمنان بر این قشر از جامعه موثر دانست و بیان کرد: متاسفانه در تعریف جایگاه واقعی اسلام برای جوانان کم کاری هایی شده است که همین عامل باعث شده است جوانان تمایل چندانی به امور دینی نداشته و گاه جذب عرفان های کاذب و نوظهور می شوند./س


برچسب ها: تحول ، علوم ، انسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.