کشت زمين هاي کشاورزي استان فارس با شيوه خاک ورزي حفاظتي 90 درصد افزايش يافته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران  در خاک‌ورزي حفاظتي ، زمين شخم زده نمي شود و مقداري از بقاياي گياهي در خاک رها مي شود و بر اثر بارندگي و تابش نور خورشيد به مواد آلي خاک تبديل و بذر بدون شخم زدن زمين و با دستگاه بذرکار کاشته مي شود.
 فارس استان پايلوت و مقام نخست کشور را در اجراي طرح خاک ورزي حفاظتي دارد و بيش از 230 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي اين استان امسال به اين شيوه کشت شده است.
 کارشناس مسئول کشاورزي حفاظتي استان گفت : با اجراي اين شيوه علاوه بر کاهش هزينه هاي شخم و کشت ، محصول برداشتي نيز بين 30 تا 50 درصد افزايش مي يابد.
 آقاي صميمي افزود : با اجراي طرح خاک ورزي حفاظتي در استان فارس تاکنون بيش از 20 ميليون ريال در مصرف سوخت و کود ، بيش از چهار ميليارد ريال در مصرف بذر و افزون بر 20 ميليارد ريال در مصرف آب صرفه جويي شده است.
 چغندر ، ذرت ، حبوبات ، آفتاب گردان ، گندم ، جو ، کلزا و ترتيکاله از جمله محصولاتي هستند که در استان فارس به شيوه خاک ورزي حفاظتي کشت شده اند.
 آقاي مهرزاد خرد رئيس جهاد کشاورزي استان فارس نيز گفت: به کشاورزاني که به شيوه خاک ورزي حفاظتي محصولات خود را کشت کرده اند امسال 250 هزار تومان به ازاي هر هکتار يارانه کشت داده شد.

برچسب ها: کشت ، حفاظتی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار