برای اولین بار در منطقه حفاظت شده 70 قله اراک پلنگ کمیاب ایرانی مقابل دوربین های تله ای محیط بانان استان مرکزی به تصویر کشیده شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک ، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت : پیش از این آثار ردپا - پنجه -سرگین و همچنین لاشه کل و قوچ شکار شده در لانه این جانور کمیاب دیده شده بود.
دکتر انصاری افزود:با توجه به بررسی های به عمل آمده این قلاده نر می باشد و احتمال اینکه با نمونه ماده و بچه های خود زندگی کند بسیار زیاد است به همین دلیل پیش بینی میشود حداقل 3 قلاده از این گونه جانوری کمیاب در زیستگاه 70 قله وجود داشته باشد .
پیش از این جانورانی همچون سیاه گوش - کاراکال و گربه وحشی از خانواده گربه سانان در این منطقه دیده شده بود.
انصاری اظهار امیدواری کرد با وجود این گونه کمیاب بتوان منطقه حفاظت شده 70 قله را به پارک ملی تبدیل کرد.
این جانور که یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است از خانواده گربه سانان و بومی غرب آسیا ست و در فهرست گونه های در خطر انقراض (آی یوسی ان) قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و در تازه ترین برآورد ملی بین 550 تا 850 قلاده از این جانور درکشور وجود دارد با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پائین و بین 1 تا 6 قلاده در هر 100 کیلومتر مربع برآورد می شود.
اصلی ترین تهدید پیش روی بقای این حیوان،جدا شدن زیستگاهها و قطع ارتباط ژنتیکی گروههای مختلف این حیوان است که معمولا به تشکیل گروههای بسیار کوچک منجر شده است بطوریکه در همه قلمرو زیستی این حیوان هیچ گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از 100 پلنگ بالغ باشد.
منطقه 70 قله در 25 کیلومتری شرق اراک 15 کیلومتری شمال غربی محلات و 30 کیلومتری شمال خمین واقع شده که بدلیل برخورداری از ویژگیهای خاص مکانی و داشتن حیوانات وحشی و پرندگان قابل شکار از دیرباز مورد توجه شکارچیان و سلاطین قاجار بوده و به دلیل شکار بی رویه ،گونه های جانوری آن ،کاهش یافته است .
گرک - کل و بز-قوچ وحشی-کفتار، خرگوش ، روباه ، شغال ، کبک ،تیهو و عقاب از جمله حیواناتی هستند که در این منطقه زیستگاهی زندگی می کنند.
استان مرکزی در بین استانهای کشور سومین تنوع زیستگاهی را به خود اختصاص داده است./س

برچسب ها: پلنگ ، ایرانی ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.