وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا برخي مجوز هاي صادراتي براي مصر را لغو کردند ولي در عين حال صحبتي از تحريم کامل تسليحاتي و اقتصادي اين کشور به ميان نيامد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بعد از نشست روز چهارشنبه خود اعلام کردند صادرات سلاح و اقلامي را که مي تواند در سرکوب در مصر به کار گرفته شود لغو کنند ولي در عين حال اين کشور ها تاکيد کردند برنامه کمک هاي خود را به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به مردم مصر قطع نمي کنند.
گئودور وستروله وزير امور خارجه آلمان در نشست خبري بعد از اين نشست گفت: اين اشاره اي مستقيم به صادرات سلاح از اتحاديه اروپا دارد و کاملا روشن است که ما اروپايي ها مايل نيستيم در گسترش درگيري ها يا خشونت ها نقش داشته باشيم.
لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه نيز گفت: آنچه که براي من اهميت دارد، يک پارچه بودن موضع اتحاديه اروپا در تاکيد بر اصول و حفظ گفتگو با مردم مصر و نمايندگان آن است.
ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس نيز گفت: بدون شک، همه وزرا به شدت حملات نامتناسب نيروهاي امنيتي مصر را محکوم مي کنند ولي در عين حال اقدام برخي از مخالفان را نيز در حمله به کليساها، بيمارستان ها که اقدامي تروريستي و غير قابل قبول هستند، محکوم مي دانند. در خصوص اين مسائل اتحادي قوي بين اعضا وجود دارد.
هيگ افزود: مجوز صادراتي همه اقلامي که مي تواند در سرکوب داخلي به کار رود لغو مي شود و  ما در ديگر برنامه هاي کمک اتحاديه اروپا تجديد نظر مي کنيم ولي اين را نيز بايد در نظر داشته باشيم که ما قصد آسيب زدن به مردم مصر را نداريم.
در تصميم کشورهاي اتحاديه اروپا، نامي از تحريم کامل تسليحاتي به ميان نيامده است و اين کشورها از برداشتن گام هاي شديدتر مانند قطع برنامه هاي حقوق بشري يا تحريم کامل اقتصادي سر باز زدند زيرا اميدوارند بتوانند نفوذ سياسي خود را براي ميانجي گري بين طرفين مصري حفظ کنند.
در پي نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا درباره اوضاع مصر، سفير اين کشور در فرانسه نيز تاکيد کرد ما در مصر مصمم به پايان دادن به خشونت ها و بازگرداندن نظم بر اساس قانون و احترام به حقوق بشر هستيم.
محمد مصطفي کمال تاکيد کرد: اين رابطه اي است که به سود هر دو طرف است. اين ارتباط نه فقط به سود مصر بلکه به سود هر دو طرف است. اتحاديه اروپا مي تواند بازبيني ها و ملاحظات خود را داشته باشد، اين تصميم به آنان باز مي گردد ولي مردم مصر نمي توانند بپذيرند دوستانشان از ارتباطات خود به آنان راهي براي وارد آوردن فشار بر اراده ملي آنان استفاده کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار