بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۳۰ سوره روم
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ.
پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

در سوره حج آیۀ 18 بدین بیان آمده است:
    آیا نمی بینی که خداوند را هر که در آسمان و زمین است سجده می کند و خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و چهار پایان و بسیاری از مردمان نیز به سجده او مشغولند و بسیاری از مردمان نیز هستند که از این سجده سرکشی می کنند و بدین سبب مستحق عذاب می شوند و هر کس خدا را و حقیقت مطلق را سست گرفت و خوار داشت دیگر هیچ کس او را گرامی نخواهد داشت. همانا که خداوند هر چه بخواهد به جا می آورد.

این آیه نشان می دهد که صراط مستقیم که همۀ کائنات در آن سیر می کنند همان راه فطرت الهی است و هر کس که قدم از آن بیرون نهد طبیعتاً گرفتار عذاب خواهد شد و چه عذابی بالاتر و سخت تر از دوری حق و بیرون افتادن از قافله کائنات که به سوی سعدات ابد پیش می رود.

مشابهت سرشت انسان با پروردگارش از مظاهر اسماء تشبیهیۀ حضرت حق است و منافاتی با معنی «و لَم یکن لهُ کُفواً أحد» که اشاره به نامهای تنزیهی خداوند دارد، ندارد.



تنزیه و دوری و مقام سبّوحی و قدّوسیِ خداوند در جای خود باقی است که اگر خداوند از هر چه تصور کنند و در عقل آورند برتر نباشد و از هر زنگ و صورت و تعین و محدودیت و ماهیت مبرا نباشد چگونه می تواند چهانی چنین خوب و خرم‌ سرشت خلق کند.

آخر صورتها و تعینات ضد یکدیگرند و هر یک دیگری را نفی می کنند بنابر این کسی می تواند اینهمه عکس خوش و نقش مخالف بیافریند که خود در دایرۀ هیچ تعینی نباشد.

در عین حال باید دانست که همۀ تعینات و ماهیات، اوصافّ آن یگانه اند و آن یگانه در همۀ آنها خانه دارد و از همۀ خانه ها بیرون است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار