همزمان با برپایی مراسم بزرگداشت مقام علمی استاد عبدالحسین حائری،رییس 20 ساله کتابخانه مجلس، جشن‌نامه 400 صفحه‌ای وی از سوی کتابخانه، ‌موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی رونمایی و منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به پاس شش دهه تلاش و کوشش خستگی ناپذیر استاد حائری در زمینه شناسایی و معرفی نسخ خطی و بیش از بیست سال سابقه ریاست کتابخانه مجلس، سه شنبه بیست و ششم شهریور ماه مراسم بزرگداشتی در تهران برگزار می‌شود. 

محمد حیدری، دبیر اجرایی همایش نکوداشت استاد عبدالحسین حائری با اعلام این خبر گفت: به مناسبت بزرگداشت این شخصیت برجسته فرهنگی جشن‌نامه‌ای در بیش از 400 صفحه به منظور تکریم مقام علمی وی همزمان با مراسم نکوداشت رونمایی خواهد شد. 

وی افزود: این جشن‌نامه شامل مقالاتی از شاگردان و همکاران حائری است که در طول این‌ سال‌ها افتخار خدمت و همکاری با این استاد را داشتند. 

استاد حائری بیشترین دوره فعالیت و عمر پربرکت خود را (بیش از 60 سال) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی گذرانده است و اکنون که ایام بازنشستگی و استراحت را سپری می‌کند، پژوهشگران و همکاران کتابخانه مجلس همچنان از رهنمودهای ارزشمند وی بهره‌مند می‌شوند. 

وی در همان کودکی، قرآن و خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت. سپس نزد پدرش، مقدمات عربی و بعضی کتاب‌های لغت و دروس مدرسه‌ای را خواند. سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا سن نوزده سالگی به پایان رساند. بعد از آن نزد کسانی همچون آیات عظام محمد تقی خوانساری، صدرالدین صدر، محمد حجت و حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد و سپس به تهران آمد. 17سال عضو هیات مولفان لغت نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. 

حائری بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۳۱) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بوده است. وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار