قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، به بیست‌وپنجمین جشنواره‌های تئاتر استانی پیام داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در این پیام،‌ خطاب به هنرمندان آمده است:‌ آشنایان و اندیشه‌ورزان تاریخ هنر را باور بر این است که تئاتر و گونه‌های مختلف نمایشی، تلاشی است همزاد آدمی برای ایفای نقشی به منظور روایت و نقد گفتار، رفتار و زیست اعتقادی و اجتماعی انسان و تعامل او با جهان و البتّه جستجوی چهره‌ای بهتر و شایسته‌تر از خود، همنوعان خود و جهانِ پیرامون خود.

تلاشی ویژه برای ترسیم فضیلت‌ها و همچنین افشاء و نمایش کجروی‌ها و کج‌اندیشی‌ها. که این خود، بارزترین کارکرد هنرِ تئاتر است و گاه این همه را متنی مناسب و وفادار و نقش‌آفرینی‌ای چشمگیر و تأثیرگذار، به اجرا می‌ایستد در هر گونه‌ای که بتوان با هر امکان و بضاعتی آن را به صحنه کشید.

از این منظر، فرصتِ برگزاری جشنواره‌ی تئاتر استانها، بهانه و فرصتی برای تماشای شوق‌ها، دلبستگی‌ها و پیوستگی‌های همه‌ی سلیقه‌ها و توانایی‌ها و نگرش‌هاست و همگان به اندازه‌ی سهم و آورده‌شان از همّت و تلاش و بروزشان، توفیق و سربلندی خواهندداشت؛ البته با لحاظ یک نکته‌ی ناگزیر و آن، اینکه گرچه هرچقدر از مرکز کشور دورتر می‌شوی، امکانات و عنایات، کمتر و کمرنگ‌تر می‌شود امّا شگفت‌ آنکه علیرغم این واقعیت ناپسند،‌ این حقیقتِ عشق و کوششِ هنرمندانِ شیفته‌ی عرصه‌های عزیز نمایش است که باز هم چراغِ‌صحنه را می‌افروزد و نقش خطیر خود را به گونه‌ای مثال‌زدنی و امیدبخش، ایفاء می‌کند.

آری، تئاتر شهرستانها علاوه بر بهره‌گیری از آیین و رسوم بومی و استعداد محیطی خود، یقیناً به دلیل بهره‌مندی از این همّت و کمال‌طلبیِ قابل تقدیر و این پشتوانه‌ی باطنی است که توانسته و باز هم می‌تواند با کمترین امکانات و البته با درک نیاز مخاطب و رسالتِ ذاتی خود، در سایه‌ی تجربه‌ی پیشکسوتان و استعداد شگرف جوانانش، بیشترین فراوری را از بضاعت خود عرضه کرده و نه تنها در حدّ استانی و منطقه‌ای بلکه در اندازه‌های کشوری هم قامت بلند خود را به چشم‌های امید و افتخار، هدیه کند و این حقیقت چقدر شیرین و قابل احترام است و عمیق.

و اگر تئاتر، خودِ زندگی است، این هنرمندانِ دوردست امّا راه آشنای ایرانِ سربلند هستند که این نکته‌ی معنی‌دار را زندگی کرده‌اند که:
با بال شکسته پرکشیدن هنر است                               این را همه‌ی پرندگان می‌دانند...
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار