تا زماني كه جايگاه تئاتر را براي جامعه مشخص نكنيم، نمي‌توانيم به تئاتر كمك كنيم و آن را جلو ببريم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، قادر آشنا؛ مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ با توجه به پایان دوره‌ی دولت یازدهم به خبرنگار صحنه گفت: از زمانی که در اداره کل هنرهای نمایشی مشغول شدم، بررسی کردم که در اين مدت كوتاه چه كارهايي مي‌توانيم پايه‌گذاري كنيم تا دولت بعد و هر كسي كه به جاي ما مي‌آيد و مي‌خواهد سكان كار را به دست بگيرد بتواند كارها را به سرانجام برساند. البته بايد صادقانه بگويم تا كنون هر كجا كه كار كرده‌ام به اين توجه نكرده‌ام كه چقدر زمان دارم و براي كجا كار مي‌كنم. من معتقد هستم همه جاي ايران سراي من است و هر كجاي كشور كه خدمتي از من بربيايد بايد انجام بدهم و كوتاهي نكنم.

وی با برشمردن اقدامات خود در اداره کل هنرهای نمایشی توضیح داد: با پایان دولت دهم این وظیفه را بر عهده گرفتم. تا آن زمان چند ايده خوب مطرح شده بود كه بايد ادامه پيدا مي‌كردند. ولي از جمله اقداماتی كه براي من بسيار مهم و در اولويت قرار داشت تعیین و ارتقاء نقش و جايگاه هنر تئاتر بود. معتقدم تا زماني كه ما جايگاه تئاتر را براي جامعه مشخص نكنيم، نمي‌توانيم به تئاتر كمك كنيم و آن را جلو ببريم. هميشه اين حس در درون من وجود دارد كه چرا در حوزه‌ی فرهنگ آن گونه كه نقش و جايگاه‌اش است با آن رفتار نمي‌كنيم؟ به همين خاطرهميشه تلاشم بر اين بوده كه در سطح مسئولين سياسي كشور به نقش و جايگاه اين هنر ارزنده بيشتر توجه شود.

وی افزود: معتقد هستم مدام بايد بگوييم تئاتر يك هنر فاخر است، تئاتر هنر مادر است، تئاتر جايگاه ويژه‌اي دارد و خمير مايه آن انديشه، فكر و انسان است و براي انسان توليد مي‌شود. اگر اين اتفاق بيفتد و بتوانيم نوع نگرش مسئولين نسبت به عرصه فرهنگ و هنر خصوصا تئاتر را قدري تغيير دهيم مي‌توانيم کار را به جلو پیش ببریم. به همين خاطر با توجه به اين كه در حال حاضر مسئول تئاتر كشور هستم علي رغم فرصت كوتاهي كه در اختيار داشتم وظيفه خودم مي‌دانستم كه بروم و بگويم، به همين خاطر جلسات متعددي را با مسئولين سطح يك كشور، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و افراد اهل فضل كه دراين عرصه مي‌توانند به ما كمك كنند برگزار كرديم وتلاش كرديم اين جايگاه را در ميان مسئولين مشخص كنيم. 

آشنا با بیان اینکه تئاتر کشور به توجه معنوی بیش از توجه مالی نیاز دارد اضافه کرد: بايد حضور معنوي و حضور مادي را در اين جريان در نظر بگيريم. من بيشتر از اينكه به دنبال حضور مادي باشم به دنبال حضور معنوي هستم، يعني اينكه ابتدا باید به مسئولين به باورانيم تئاتر يك هنر فاخر است بعد خود به خود به بحث مادي و بودجه تئاتر نيز كمك مي‌شود. در راستاي اين هدف، جلسات و برنامه‌هايي كه ما داشتيم اگر مجموع گفتگوهاي نمايندگان مجلس در مورد تئاتر را با سال‌هاي قبل قياس كنيد خواهيد ديد كه امسال راجع به تئاتر بيشتر حرف زده شد كه اين قطعا خوب است.

وی همچنین از عدم بدهکاری اداره کل هنرهای نمایشی به هنرمندان گفت و اظهار داشت: به شکر خدا سال 92 را بدون بدهي به جامعه هنري آغاز كردیم. البته اين گفته‌ی من به منزله عدم بدهكاري اداره کل هنرهای نمایشی نيست و ما هنوز به بعضي از كانون‌ها مانند انتشارات نمايش، كانون ملي منتقدان، و کانون نمایش‌های آييني سنتي كه با خودمان مرتبط هستند بدهكاریم و نتوانستيم آن جور كه دوست داشتیم به آن‌ها رسيدگي كنيم. اين اشكال وجود دارد البته من تلاش مي‌كنم به زودی همه اين بدهي‌ها را تسويه كنم. لازم به ذكر است كه با قول وزير ارشاد و گفته معاونت هنري ما دولت یازدهم را بدون بدهي تحويل خواهيم داد.

قادر آشنا در پاسخ به این سوال که اگر در دولت دوازهم بر مسئولیت خود ابقا شود چه کارهایی را در اولویت عملکرد خود قرار خواهد داد، گفت: من كارهاي بلند مدتي را که در نظر داشتم دنبال مي‌كنم. خصوصا در مورد اجراهاي عمومي و توليد آثار فاخر اعتقاد دارم كه اين يك پروسه چند ساله است. به نظر من گويش‌ها و فولكلور ما ظرفيت‌هاي اجرايي زيادي دارند و بايد از آن‌ها استفاده كنيم. معتقدم فرهنگ موضوع جهاني است و نمي‌توان جلوي آن را گرفت، زيرا خود به خود راه خود را پيدا مي‌كند اما با تمام وجودم باور دارم هرچيزي كه در هر كجا نوشته شده بر اساس فرهنگ و هويت آن منطقه نوشته شده پس چه بهتر كه ما هم به فرهنگ، فولكلور و قوميت خود بيشترتوجه كنيم.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: حتي اگر در این مسئولیت نباشم هم از تئاتر؛ اين هنر فاخر؛ حمايت مي‌كنم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار