مجموعه داستان «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» شامل ۱۰ داستان در حوزه دفاع مقدس از علی‌الله سلیمی به زودی دوباره به بازار كتاب می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سوره مهر ، سلیمی درباره این مجموعه داستان گفت: سعی كرده‌ام نگاهی دوسویه به جنگ و تاثیرات بعدی آن در زندگی افراد داشته باشم. به این صورت كه برخی داستان‌ها مستقیم به دوران جنگ و صحنه‌ها و اتفاقات آن روزها برمی‌گردد و برخی دیگر درباره آدم‌هایی است كه پس از جنگ به زندگی عادی بازگشته‌اند، ولی بهانه‌هایی چون یك زخم آنها را به دوران جنگ بازمی‌گرداند. 
 
سلیمی در توضیح بیشتر فضای این داستان‌ها گفت: در این داستان‌ها ما با یك حالت‌های انسانی مواجه هستیم.آدم‌هایی كه در این داستان‌ها هستند، واكنش‌هایی نشان می‌دهند كه در حالت عادی كمتر شاهد این واكنش‌ها هستیم. 
 
وی افزود: بیشتراین داستان‌ها تداعی كننده و یادآوری خاطرات گذشته است و حس نوستالژیكی كه این افراد به گذشته دارند و با دیدن یك نشانه، نامی و یا موقعیت مكانی باز به گذشته‌ها و خاطرات‌شان رجوع می‌كنند. آدم‌های این داستان‌ها اگرچه در زمانه امروز و به عنوان یك شهروند زندگی می‌كنند ولی دلشان جای دیگری است و فضا و زمانه‌ای دیگر را جست وجو می‌كنند. در واقع گذشته روی حال و اكنون این آدم‌ها سایه افكنده است. 
 
نویسنده كتاب «دلبستگی در سال‌های سخت» درباره عنوان این مجموعه هم گفت: نام كتاب برگرفته از عنوان یكی از داستان‌های آن است. زمان نگارش این داستان‌ها، یك دوره زمانی خاص نبوده، بلكه در فواصل مختلف نوشته شده‌اند. 
 
وی درباره منابع این داستان‌ها هم گفت:علاوه بر اینكه به دلیل حضورم در جبهه‌ها، خاطرات خودم را مدنظر داشتم، ولی سعی كردم از كتاب‌های خاطرات سرداران و كهنه سربازان جنگ بهره بگیرم و از بعضی خاطرات این افراد یك موقعیت داستانی ایجاد كنم و شروع به نوشتن كنم. 
 
در یكی از داستان‌های این مجموعه می‌خوانیم:«صدای مرغان دریایی از آن سوی اسكله می‌آید. رحمان بیل مكانیكی را در جاده خاكی حاشیه اسكله پیش می‌راند. اسكله ساكت و آرام است. كامل عبدالله، افسر استخباراتی عراق، روی نرده‌های اسكله نشسته و سیگار می‌كشد. رحمان بوق می‌زند. كامل عبدالله برمی‌گردد، كلاه از سربرمی‌دارد و در هوا برای ما تكان می‌دهد. رحمان گاز بیل مكانیكی را كم می‌كند:«مثل اینكه امروز كامل عبدالله سرحال‌تر از دیروز است.»/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار