بان کي مون دبير کل سازمان ملل، گفت: هر جناحي در سوريه از تسليحات شيميايي استفاده کرده باشد، با عواقب اقدام خود مواجه خواهد شد و مورد پيگرد قرار مي گيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، بان کي مون دبير کل سازمان ملل در دهمين سالگرد هدف قرار گرفتن دفتر سازمان ملل در بغداد و در سالن جديد کنفرانس مطبوعاتي اين سازمان گفت: به پاس يادبود همکاران ما که در سراسر جهان در حين خدمت جان خود را از دست داده اند، ما هر سال نوزدهم اوت را به عنوان روز جهاني فعاليت هاي بشردوستانه گرامي مي داريم.
دبير کل سازمان ملل افزود: ما هنوز با تهديداتي جدي در سراسر جهان روبرو هستيم و بگذاريد شفاف بگويم ما شاهد حمله عليه سازمان ملل و شرکاي ما و حمله عليه مردم هستيم. در روز جهاني فعاليت هاي بشردوستانه من خواستار حمايت هاي بيشتر از کارکنان امدادي، محافظت از دارايي هاي سازمان ملل و مسئوليت پذيري عاملان اين حملات هستم.
بان کي مون درباره رويدادهاي مصر گفت: من درباره رويدادها، گسترش اعتراضات خشونت آميز و اعمال به زور فوق العاده عليه معترضان هشدار داده ام. من به سختي حمله به کليساها، بيمارستان ها و ديگر ساختمان هاي دولتي را محکوم مي کنم. براي اين حملات هيچ توجيهي وجود ندارد. حمله به شهروندان غير نظامي، تخريب زيرساخت هاي اين کشور و دارايي هاي عمومي براي آينده مصر بسيار مهم است. بايد به جلوگيري از کشته شدن انسان ها در مصر اولويت بالايي داده شود. من از تمام مصري ها مي خواهم فوق العاده خويشتنداري کنند و اختلافات را به شيوه مسالمت آميز حل کنند. در چنين شرايط قطبي شدن سريع جامعه مصر هم مقامات مصر و هم رهبران سياسي اين کشور بايد مسئوليت رويدادهاي اين کشور و پايان دادن به خشونت ها را بپذيرند. آنها بايد برنامه هاي معتبري را براي مهار خشونت ها و احياي فرايند سياسي اجرا کنند.
بان کي مون ضمن ابراز آمادگي سازمان ملل براي  کمک به مردم مصر و حل بحران فعلي اين کشور،گفت:من از معاون خود در امور سياسي آقاي جفري فلتمن خواستار گفتگوهاي همه جانبه در قاهره کرده ام، اين گفتگوها از فردا آغاز مي شود و حول اين محور قرار دارد که سازمان ملل چگونه مي تواند از ابتکارها و راهکارها براي بازگرداندن صلح به مصر حمايت کند.
دبير کل سازمان ملل ضمن يادآوري سفر اخير خود به خاورميانه و پاکستان گفت: در پاکستان من همه را از نواز شريف نخست وزير پاکستان گرفته تا دانشجويان جوان ملاقات کردم. من پاکستان را در حالي ترک کردم که مطمئن شدم رابطه پاکستان و سازمان ملل قويتر شده است. ما همچنان از پاکستان در مقابل چالش هاي پيش رو و تقويت روابط پاکستان با همسايگانش حمايت خواهيم کرد. من سپس به اردن، فلسطين و اسرائيل سفر کردم تا بر تعهد سازمان ملل به عدالت و صلح تاکيد کنم. در حال حاضر فرصت تازه اي براي پيشرفت کردن در مذاکرات صلح خاورميانه به وجود آمده است. رهبران اسرائيل و فلسطين بايد از اين فرصت تاريخي استفاده کنند. زماني براي از دست دادن وجود ندارد. رسيدن به توافق نيازمند يک ديدگاه، مسئوليت پذيري و شجاعت است. نيازمند فداکاري، درک و رهبري هر دو طرف است. رهبران بايد تصميمات جدي و سخت اتخاذ کنند و گزينه هاي سختي را پيش رو دارند. رسيدن به يک راه حل که به نفع اسرائيل ها و فلسطيني ها باشد ممکن و ضروري است و ما همچنان از همه تلاش ها براي رسيدن به توافق حمايت خواهيم کرد.
بان کي مون دبير کل سازمان ملل در باره سوريه گفت: پس از پنج ماه تلاش سازمان ملل هم اکنون در حال تحقيق درباره اتهام استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه است و اين تحقيقات از امروز آغاز شده است.
همانگونه که با دولت توافق شد گروه تحقيق سازمان ملل فعاليت هاي خود را تا چهارده روز ادامه خواهد داد. اين مدت را مي توان با رضايت دو طرف تمديد کرد. گروه تحقيق سازمان ملل درباره اتهام استفاده از تسليحات شيمايي از سوي دولت سوريه در خان العسل و همچنين دو اتهام ديگر استفاده از تسليحات شيميايي که توسط کشورهاي عضو سازمان ملل گزارش شده است، تحقيق خواهد کرد. همانگونه که من بارها با شفافيت اعلام کرده ام براي اجراي معتبر ماموريت گروه سازمان ملل بايد به مکان هاي مورد ادعا دسترسي آزاد داشته باشد. اين دسترسي آزاد شامل دسترسي به مکان هاي مورد ادعا براي اجراي آزمايش هاي لازم و برداشتن نمونه هاي لازم است. همچنين مصاحبه با شاهدان، قربانيان، پرسنل پزشکي و انجام کالبدشکافي است. وضعيت امنيتي در سوريه بدون شک بر فعاليت هاي گروه تحقيق در سوريه تاثير خواهد گذاشت. با توجه به اين شرايط من مطمئنم که ماموريت گروه دکتر آکه سلستروم و همکارانش به صورت حرفه اي انجام خواهد شد. دولت سوريه و تمام گروه هاي موجود در سوريه بايد تامين امنيت گروه تحقيق را بپذيرند. من از اطمينان هايي که درباره اين موضوع دريافت کردم، تشکر مي کنم.
بان کي مون ضمن تقدير از ماموران سازمان منع تسليحات شيميايي و سازمان جهاني بهداشت براي حمايت از گروه تحقيق سازمان ملل، گفت: اين اولين اتهام استفاده از تسليحات کشتار جمعي و اولين تحقيق درباره اين موضوع در قرن بيست و يکم است. من معتقدم که تحقيق درباره اين موضوع استفاده هاي بعدي از سلاح هاي شيميايي در آينده را از بين خواهد برد. بگذاريد بار ديگر تاکيد کنم که اگر اين موضوع تاييد شود استفاده از تسليحات شيميايي توسط هر جناحي در هر شرايطي بايد مسئوليت و عواقبش مورد قبول عاملان آن قرار گيرد، يک جرم بين المللي در نظر گرفته شود و هرکسي آن را مرتکب شده بايد مورد پيگرد قرار بگيرد.
بان کي مون ضمن اعلام اينکه چهارشنبه اين هفته در سفري رسمي به جمهوري کره مي رود و سپس به هلند و اتريش سفر خواهد کرد، به خانواده چند تن از کارکنان سازمان ملل که به تازگي جان خود را از دست داده اند، تسليت گفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار