مشاور انجمن صنايع لبني ايران با اشاره به عرضه شير خام در کشور گفت: سکوت دستگاههاي نظارتي در اين باره تعجب آور است.

حسين چمني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه بحث عرضه شير خام به بهانه گراني شير پاستوريزه شده از اساس اشتباه است اظهار داشت: در حال حاضر شيرخام در مراکز فله فروشي به قيمت 1800 تومان عرضه مي شود.

وي اضافه کرد: اين درحالي است که قيمت شير بسته بندي شده 900 گرمي با يک درصد چربي، 1300 و شير يک ليتري سه درصد چربي حدود 1600 تومان است.

چمني تصريح کرد: چنين اقداماتي ارائه اطلاعات نادرست به مصرف کننده و نوعي گران فروشي در برابر شير فراوري شده و سالم است.

سکوت تعجب آور دستگاههاي نظارتي

وي با اشاره به اين که بايد شيوه هاي ارزيابي و شناسايي شير سالم به مردم اعلام شود افزود: سازمان دامپزشکي با کدام توان دام داري هاي عرضه کننده شيرخام را کنترل ميکند؟ آيا تضميني هست که اين نوع شير فقط از دام داري هاي تحت کنترل اين سازمان عرضه شود و ديگر دام داري ها اقدام به چنين کاري نکنند؟

مشاور انجمن صنايع لبني ايران با اشاره به کشف گله آلوده به بيماري سل در استان مازندران تاکيد کرد: سازمان هاي نظارتي بايد بر روي سلامت جامعه دقت بيشتري داشته باشند.

چمني با بيان اينکه سازمان دامپزشکي در کنترل موا خام دامي مسئوليت مستقمي دارد، اضافه کرد: سازمان هاي اجرايي که حافظ منافع و سلامت جامعه هستند با کدام جرات و شهامت مجوز چنين کاري را صادر مي کنند؟

وي ادامه داد: براي کنترل بيماري هاي مشترک بين انسان و دام سالها تلاش شده و در حال حاضر به دليل سهل انگاري سازمان هاي فوق  آمار اين بيماري ها رو به افزايش است.

چمني با اشاره به اين که دستگاههاي نظارتي کشور تنها نقش تماشاچي ايفا مي کنند تصريح کرد: ما از اين دستگاهها توقع داريم در برابر چنين مسايلي سکوت اختيار نکنند.

جوشاندن شير سبب سالم سازي آن نمي شود

وي با بيان اينکه جوشاندن باعث سالم سازي شير نمي شود اظهار داشت: اين عمل نه تنها اثر آنتي بيوتيک را در شير از بين نمي برد بلکه 30 درصد از ارزش غذايي آن را نيز کاهش ميدهد.

چمني اضافه کرد: ضمن اين که بيماري هايي مثل تب مات از راه پوست نيز جذب بدن شده و انسان را آلوده مي کند.

وي خاطرنشان ساخت: اگر ميکروبي در شير ايجاد سم کند با جوشاندن تنها ميکروب از بين رفته و براي سم اتفاقي رخ نمي دهد.

چمني افزود: اين درحالي است که تمامي اين مسائل در يک سيستم صنعتي مثل کارخانه به راحتي قابل کنترل و پيش گيري است.

لازم به ذکر است طبق گفته مديرعامل اتحاديه سراسري دام داران ايران سازمان دامپزشکي عرضه شير خام را در استان خراسان رضوي به عنوان پايلوت اين کار از دام داري هاي تحت کنترل اين سازمان که  عاري از بيماري هاي سل و بروسلوز اند آغاز کرده است.

همچنين به گفته سلطاني اين طرح تنها در برخي از استان هاي بزرگ مثل تهران، اصفهان و.. انجام مي شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: شیر ، جامعه ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار