بزرگترين چالش سرمايه‌گذاران ساختماني تعامل با ساکنين بافت‌هاي فرسوده است چرا که براي نوسازي اين مناطق بازسازي به صورت پلاک امکان‌پذير نيست و بايد به صورت بلوکي به بازسازي در اين مناطق کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سرمايه‌گذاران ساختماني که در بخش ساخت و ساز مسکن مشغول به کار هستند عمدتا به دو دسته تقسيم مي‌شوند.

دسته اول در شمال شهر و در بافت هاي متوسط فعاليت مي‌کنند و کارشان ساخت ساختمان‌هاي لوکس است و در مدت کوتاهي مي‌خواهند سوددهي بالايي داشته باشند.

اما دسته دوم که در سطوح پايين‌تر کار مي‌کنند استاندارد بالايي ندارند و ساختمان‌هايشان حتي بعد از ساخت نيز فرسوده مي شود.

در حاليکه نوسازي بافت‌هاي فرسوده يکي از راهکارهاي ارائه شده براي بازار مسکن و کاهش قيمت آن است اما سرکمايه‌گذاران رغبتي به ساخت و ساز در اين بخش نشان نمي‌دهند.

احمدرضا سرمدي کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ گفت: بزرگترين چالش سرمايه‌گذاران ساختماني تعامل با ساکنين اين مناطق است چرا که براي نوسازي اين منطقه بازسازي به صورت پلاک امکان‌پذير نيست و بايد با تجميع پلاک‌ها به صورت بلوکي به بازسازي در اين مناطق کرد.

وي گفت: قبل از نوسازي بافت فرسوده بايد طرح تفصيلي براي آن آماده شود چرا که ممکن است قسمتي از اين بافتها در گذر زمان غير‌قابل استفاده شده باشد و يا  تاسيسات زيربنايي آن دچار فرسودگي شده باشد.

اين کارشناس مسکن با اشاره به مزيت دوگانه نوسازي بافت فرسوده گفت: در بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله بيشتر هزينه و تلفات را اين مناطق براي دولت دارد و با نوسازي اين مناطق اين تلفات کم خواهد شد.

وي در ادامه افزود: همچنين براي ساخت شهر جديد و يا توسعه شهرها نياز به زيرساخت داريم اما دربافت فرسوده اين زيرساخت‌ها وجود دارد و تنها نياز به مرمت و بازسازي است و با بازسازي بافت فرسوده از توسعه‌ي بي‌رويه شهرها نيز جلوگيري مي‌شود.

در ادامه باقر ميلاني عضو انجمن مفاخر معماري ايران گفت: بافت‌هاي فرسوده عمدتا نامرغوب شهر و مراکز پرازدهام و جنوب شهر است که از نظر امکانات آب و هوايي و دسترسي امکانات سطح پايي‌تري قرار دارد.

وي گفتک بازسازي اين مناطق به اين دليل که در مساحت کم چندين خانواده ساکن هستند کار فرهنگي مي‌طلبد و اين وظيفه دولت و شهرداري است که کار تبليغات و فرهنگسازي را دراين بخش انجام دهد.

ميلاني ناآرام بودن و ريسک بالايي را مي طلبد و روحيه سرمايه‌گذاران اغلب محافظه طلب است و تمايل به سرمايه‌گذاراي در مناطقي دارند که بازدهي سرمايه مناسبي داشته باشند بنابراين جذب سرمايه‌گذارن بايد ارامش به بازار مسکن برگردد.

در ادامه ساعد سميعي استاد دانشگاه تهران گفت: شهرداري و دولت بايد برنامه‌ها و کارهايش را شفاف و بدون رانت‌خواري در اختيار مردم قرار دهد و مردم را در نوسازي بافت فرسوده مشارکت دهد و فقط اجازه ساخت به مردم ندهد.

وي افزود: استفاده از طرح‌هاي مهندسان جوان براي بازسازي بافت فرسوده مي‌تواند راهکار مناسبي براي استفاده ار ايده‌هاي نو و جديد در اين زمينه باشد.

اين کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: مسئولين در شهرداري و بخش ساختمان همچنين بانک‌ها و نهادهاي مالي با ارائه تسهيلات کمک به جذب سرمايه گذاران در اين بخش نمايند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بافت ، فرسوده ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار